Rizika kancelářské práce a jak se jim bránit

9.6.2017 00:01
Zdraví

Sedavé zaměstnání, málo spánku, stres, nepravidelná strava a málo pohybu. Zdravotní problémy způsobené kancelářskou prací se většinou do lékařských statistik nepromítnou. Přesto odborníci upozorňují například až na 93% riziko vzniku trombózy při dlouhodobém sezení. Lidé pracující v kanceláři jsou také dvakrát až třikrát více ohroženi propuknutím cukrovky nebo onemocněním srdce. Sedavá práce se stala součástí moderní doby. Pokud ji nelze omezit, musíme se snažit hrozících problémům alespoň vyvarovat.

Sedavé zaměstnání, ale také modernizace techniky a tím ulehčení práce, mají výrazný vliv na pracovní průběh celé společnosti. Během posledních 100 let se snížil energetický výdej za osmihodinovou pracovní dobu o celých 75 %. V současnosti se pohybuje pouze okolo 5 000 kJ. Pokud přičteme ještě nedostatek spánku, stres a nevyváženou stravu, dostáváme se do začarovaného kruhu různých zdravotních komplikací. Vzhledem k tomu, že množství kancelářské práce nejspíš neovlivníme, měli bychom se zaměřit alespoň na prevenci onemocnění.

Borůvkami proti zpomalenému metabolismu

Při dlouhém sezení nejčastěji vznikají problémy se správným metabolismem organismu. Zpomaluje se činnost lymfatického systému a krevního oběhu. Kvůli tomu dochází k omezení vyplavování důležitých enzymů do krve. Kromě toho se objevují také problémy s trávením a metabolismem tuků, které se neštěpí, ale ukládají se v tepnách i v podkoží. Kromě přibírání hrozí dvakrát až třikrát vyšší riziko vzniku cukrovky či onemocnění srdce. „Při těchto problémech je nutné zaměřit se na zlepšení činnosti slinivky, jater a žlučníku. Na posílení slinivky je vhodná borůvka a houbička penízovka v podobě tinktur. Na celkovou podporu a zlepšení metabolismu jsou vhodné bylinné přípravky zaměřené na játra a žlučník. Jedná se o jalovec, ostropestřec, rozmarýn a kopřivu. Celková harmonizace metabolismu je velice důležitá pro správný průběh celého organismu,“ radí nejznámější česká bylinkářka Jarmila Podhorná ze společnosti Naděje, která se zabývá výrobou přípravků z bylin.

Dostatek tekutin, byliny i nohy nahoře - prevence proti křečovým žilám

Vyhnout se bolavým a oteklým nohám s vystupujícími křečovými žílami nemusí být v pracovním prostředí zase tak obtížné. Pro žíly je kromě občasného pohybu v kanceláři důležitá také vhodná obuv, správné sezení s nohama ve zvýšené poloze i správné umístění pracovního stolu. Sezení v blízkosti ústředního topení může mít vliv na rozšiřování cév a ztíží se tak odtok žilní krve. Důležité je dbát na prevenci a dodržovat tato opatření. V případě výskytu křečových žil dnes existuje různorodá léčba. Vyžaduje však velkou spolupráci pacienta v dodržování doporučení i užívání medikace a může dojít až na lékařské zákroky. V případě rizika vzniku křečových žil odborníci doporučují dostatek tekutin, příjem vitamínů C, E, vlákniny, vápníku, magnezia a zinku a sprchování chodidel studenou vodou. Pro prevenci křečových žil, popřípadě hemeroidů, je nutná očista a regenerace cévního systému. Bylinky, které mají schopnost čistit cévy, jsou pelargonie, echinacea a gotu kola. Musíme si též uvědomit, že znečištění cév trvá desítky let, takže i očista by měla být dlouhodobější. K regeneraci žil a cév lze využít hned několik gemmoterapeutik, mezi které patří kaštan jírovec, jeřáb oskeruše, kotvičník pozemní a kukuřice. K vnějšímu použití nám mohou sloužit bylinné masti například z vlaštovičníku, měsíčku a topolu, při zánětlivých stavech pak mast z olše. Prevenci lze doplnit také promazáváním čtyřkvětovou mastí ze lnice.

Bylinnou koupelí pro zvládnutí stresu a dobrou náladu

Velmi častým a významným zdravotním rizikem je při práci v kancelářích také stres a nervozita. U většiny pracovních pozic se lidé setkávají s různými neodkladnými úkoly, potřebou okamžitého řešení či kontrolami. Výjimkou není ani práce přesčas nebo o víkendu. Mozek tak nemá čas ani na chvíli vypnout a odreagovat se od pracovních povinností. V tomto případě je velmi důležité nastavení hranic mezi volným časem a prací. Ve volném čase bychom neměli myslet na povinnosti, ale relaxovat, jít si zasportovat nebo se bez obav kvalitně vyspat. „Po každé práci, ať už kancelářské nebo fyzické, je důležitý kvalitní odpočinek. Pro uvolnění těla a zklidnění organismu lze využít bylinky jako je třezalka, vrbka, eleuterokok, gemmoterapeutika z lípy, bakopy a šišáku bajkalského. Pro uvolnění celého těla, ale především pro zvládnutí stresu a uklidnění organismu si můžeme dopřát bylinkovou koupel z třezalky, levandule, meduňky, chmele a dalších bylin. Tyto byliny zklidňují podrážděné nervy a podporují dobrou náladu,“ doporučuje Jarmila Podhorná. Pokud si takový odpočinek člověk dopřeje, bude v práci klidnější, vyrovnanější a bude se mu i lépe pracovat. 

Související články

Jste manipulátor či pouhou loutkou? Jak se bránit!

30.8.2017 00:01

Jakou vůni zvolit k jaké příležitosti?

7.7.2017 00:01

Škodlivé návyky pro naše duševní zdraví

6.6.2017 00:01

Cvičení proti bolestem zad

27.12.2016 00:01

Neseďte monotónně

21.7.2016 00:01

Pravidla vůní: Zdokonalte svoji domácnost jednoduchými triky

29.6.2016 00:01

Dlouhé sezení je mučením, které může i zabíjet

20.1.2016 00:01

Jak při práci z domova zůstat ve formě

12.11.2015 00:01

Co vám hrozí při kancelářské práci

29.10.2015 00:01

Chcete, aby vám to lépe myslelo? Na chvíli si stoupněte!

3.6.2015 00:01

5 tipů, jak se vyhnout letnímu nachlazení

16.7.2014 00:01

Denní plán jak zamávat s křečovými žilami

8.5.2014 00:01

Strava a životní styl mají zásadní vliv na výkonnost v práci

2.4.2014 00:01

Sezení škodí zdraví

31.3.2014 00:01

Jak se v zimě vyhnout nachlazení?

26.11.2013 08:31

Vše podstatné o hemoroidech na jednom místě

26.11.2013 00:01

Psi v kanceláři mohou snížit stres

14.8.2012 00:01

Syndrom kancelářského oka

15.8.2011 00:00

Odkládáte naléhavou práci? Proč to děláte?

29.7.2010 00:00

Uspořádání pracovní plochy u počítače je prevencí syndromu karpálního tunelu

5.5.2010 00:00

Benefity pohybové aktivnosti

18.3.2010 00:00

Od špatných bot mohou bolet nohy i hlava, pomůže podolog

27.2.2009 00:00

Čtyři prostá pravidla životosprávy prý prodlouží život o 14 let

18.1.2008 00:00

Krátký spánek v poledne prospívá srdci

27.2.2007 00:00

Zdravé světlo: osvětlení pro fyzické i duševní zdraví

14.11.2006 00:00

Mobbing: Psychický teror na pracovišti

1.11.2006 00:00

I e-maily nás ochuzují o pohyb

1.12.2005 00:00

Vedra na pracovištích

3.8.2005 00:00

Děti jsou ve školkách obklopeny rizikovými ftaláty

18.7.2005 00:00

Škodliviny v prachu z domácnosti i kanceláří

5.5.2005 00:00

Nebezpečné látky v osvěžovačích vzduchu

28.12.2004 00:00

Nespravedlivý šéf a zdraví podřízených

25.6.2003 00:00

Klimatizace a větráky

21.6.2002 00:00

Relaxační techniky

26.11.2001 00:00

Suché oči trápí zejména lidi u počítačů

12.4.2001 00:00

Proč nekouřit v kancelářích a obytných prostorech?

6.4.2001 00:00

Koncentraci ovlivňuje držení těla

6.4.2001 00:00

Více jak polovina populace sedí nesprávně

20.11.2000 00:00

Člověk potřebuje pohyb

14.6.2000 00:00

Desatero pro zdravou kancelář

14.4.2000 00:00

Kořeny veškerého stresu

16.3.2000 00:00

Přidat komentář

 
* *