Průvodce očními problémy

1.10.2009 00:00
Zdraví

Americký optometrista Marc Grossman je přesvědčen, že většinu očních problémů lze pomocí tréninku očí, změny jídelníčku a prací na emocích a myšlenkových stereotypech když ne vyléčit, tak alespoň zmírnit či stabilizovat. Zde jsou jeho doporučení při konkrétních potížích.

Krátkozrakost
O co jde: stav, kdy je oko schopné vidět na blízko, při pohledu do dálky se ale paprsky protínají před sítnicí a obraz je rozmazaný.
Příčiny: přetěžování oka, stres, strach, dědičné faktory.
Emoce a myšlenky: častěji postihuje introvertní osoby, je provázena stažením do sebe a strachem z budoucnosti. Pracujte na splnění svých snů, otevřete se, objevte svoji vnitřní sílu a aktivně přetvářejte prostor okolo sebe.
Cvičení: alespoň 15 min denně provádějte oční cviky dle Batesovy metody, nezapomínejte ani na tělesný pohyb. Důležitá je relaxace.
Strava: Jezte vyváženou stravu bohatou na živiny, velmi vhodné je bobulové ovoce, hlavně borůvky. Důležitý je hořčík, který podporuje relaxaci svalů. Z bylin zkuste klanoprašku či kustovnici.

Dalekozrakost
O co jde: do dálky vidíme dobře, při pohledu na blízko se paprsky protínají za sítnicí (nedojde k dostatečnému zakřivení čočky) a obraz je rozmazaný.
Příčiny: ztráta elasticity tkání, působení volných radikálů, stres, negativní emoce, dědičnost. Nevyvážené osvětlení s převahou červené a žluté barvy
Emoce a myšlenky: strach z přítomnosti a z pohledu do vlastního nitra, hněv, odtlačení prostoru i lidí od sebe, chtění vše bořit a být nezávislý. Učte se porozumění, zdroje radosti hledejte uvnitř sebe a buďte v kontaktu s přítomností.
Cvičení: alespoň 15 min denně provádějte oční cviky dle Batesovy metody, nezapomínejte ani na tělesný pohyb (15-20 min 3x týdně).
Strava: důležitý je vyvážený jídelníček bohatý na antioxidanty.


Syndrom suchých očí
O co jde: suché, červené a pálící oči nejčastěji trápí osoby, které v zaměstnání musejí zaostřovat převážně nablízko, zvláště pak při práci s počítačem.
Příčiny: zvýšená námaha očí, malá intenzita mrkání, působení volných radikálů a tabákového kouře, pobyt v klimatizované místnosti, dlouhodobé nošení kontaktních čoček či špatný stav jater.Nevyvážené osvětlení s převahou červené a žluté barvy, u starších svítidel mihání světla zářivek.  Často se zhoršuje u žen v klimakteriu, kdy v slzách klesá obsah hormonu prolaktinu.
Emoce a myšlenky: negativně působí zejména stres, který rovněž ovlivňuje hladinu prolaktinu.
Cvičení: důležitý je zejména palming, který pomáhá očím relaxovat. Nezapomínejte na časté přestávky při práci a také na dostatečné mrkání. Prospívají i batesovy oční cviky, stejně jako aerobní pohyb.
Strava: omezte konzumaci červeného masa smažených pokrmů, alkoholu, sladkostí, umělých sladidel a chemických přísad, zařaďte co nejvíce zeleniny (hlavně listové), ryb či banánů. Důležité jsou vitaminy skupiny B vitamin C, draslík, hořčík a zinek. Z bylin pomáhá ginkgo, žen-šen, borůvka, kustovnice, klanopraška, lékořice a světlík nebo doplňky stravy z těchto bylin.


Zelený zákal
O co jde: poškození optického nervu, většinou z důvodu vysokého nitroočního tlaku. Projevuje se bolestmi v očích a za nimi, rozmazaným viděním a rudnutím bělma.
Příčiny: nadměrná produkce nitrooční tekutiny či její zhoršený odtok. Rizikovým faktorem je vysoký tlak, obezita a stres.Nevyvážené osvětlení s převahou červené a žluté barvy.
Emoce a myšlenky: dusíte v sobě emoce, cítíte velký vnitřní tlak. Škodí i stres, frustrace a chybějící pocit bezpeční. Uvolněte se, buďte svobodní a nechte věci plynout.
Cvičení: vhodné jsou aerobní aktivity. Provádění očních cviků konzultujte s lékařem. Důležité je plnospektrální osvětlení!
Strava: nezbytné jsou živiny, které pomáhají regulovat produkci nitrooční tekutiny a její odtok ? vitaminy A, B, C, E, hořčík, nenasycené mastné kyseliny, sirné aminokyseliny a proteolytické enzymy (papain, bromelain, trypsin). Vhodné jsou borůvky, česnek, cibule, listová zelenina, fazole, celer, řepa, oranžové a žluté, plody či rajčata, z bylin pak světlík, zázvor, ginkgo či pampeliška.


Šedý zákal
O co jde: snížená průhlednost (zakalení) oční čočky způsobující neostré vidění.
Příčiny: působení volných radikálů, toxinů (hlavně těžkých kovů), kouření (ztrojnásobuje riziko), změny související se věkem.
Emoce a myšlenky: strach (z odpovědnosti, samoty, smrti apod.), neochota dívat se na vlastní život, stres. Přestaňte se uzavírat, zbavte se obav podívat se pravdivě na sebe a svůj život.
Cvičení: jak aerobní pohyb, tak oční cviky pomáhají zlepšit krevní zásobní očí.
Strava: omezte celkový příjem kalorií, konzumaci cukrů, mléčných výrobků a chemických aditiv. Jezte potraviny bohaté na antioxidanty ? olivový olej, ovoce, zeleninu. Z bylin pomáhá borůvka, ginkgo, žen-šen, klanopraška, kustovnice atd.


Makulární degenerace
O co jde: pozvolná degenerace buněk makuly (žluté skvrny). Projevuje se zhoršeným centrálním viděním, periferní vidění zůstává zachováno. Objevuje se ve vyšším věku, často končí až slepotou.
Příčiny: působení volných radikálů a další s věkem související změny. Riziko zvyšuje kouření (až 2,5x) a nadměrná expozice UV záření, více jsou ohroženy také osoby s šedým zákalem (až o 80%).Nevyvážené umělé osvětlení.
Emoce a myšlenky: ztráta centrálního tématu a smyslu života.
Cvičení: 20 minut aerobní aktivity a očních cviků alespoň 4x týdně.
Strava: Jezte jídla bohatá na antioxidanty vitamin C, E, bioflavonoidy, lutein a zeaxanin), vitamin  B2, B6, biotin, esenciální mastné kyseliny a aminokyseliny (cystein, glycin a kyselina glutamová - nutné pro syntézu hormonu glutathionu). Z bylin jsou vhodné borůvka, kustovnice, světlík, žen-šen, gingko, pampeliška, řepík.

 

Přidat komentář

 
* *