Proč pečovat o lymfatický systém

10.3.2014 00:01
Zdraví

Víte, že pohyb prospívá srdci, plicím a svalům, což je samozřejmě příznivé pro celkově dobrý zdravotní stav. Pravděpodobně však nevíte, že pohyb snad ze všeho nejvíc prospívá lymfatickému systému.

Lymfatický (mízní) systém spojuje orgány (včetně sleziny), tkáně a mízovody prostřednictvím kapilár, které odvádějí tekutinu z tkání zpět do krve, a posilují obranyschopnost orga­nismu tím, že po celém těle roznášejí bílé krvinky. Tímto způsobem se tělo zbavuje zbytků odumřelých buněk. Tímto způ­sobem se tělo zbavuje přebytečných kyselin.

Lymfatické cévy provázejí cévy krevní. Jsou tvořeny tenkou, hlad­kou svalovou stěnou. V průběhu mízních cév jsou rozesety mízní uzliny, jež se ve větší míře koncentrují na krku, podpažních jamkách a tříslech. Lymfa neboli míza, čirá tekutina, která obklopuje buňky (mezibuněčná tekutina), pomáhá přenášet živiny, odstraňovat odpadní látky a podílí se na výměně kyslíku a oxidu uhličitého. Mízní cévy jsou jakoby jednosměrné: míza protéká mízními uzlinami, v nichž je filtrována. Protože lymfatickému systému chybí pumpa, která by mízu poháněla jako srdce pohání krev oběhovou soustavou, závisí její pohyb na změnách tlaku způsobovaných dýcháním (zejména hlubokým) a svalové činnosti, která tok lymfy stimuluje. Proto je pravidelný pohyb tím nejdůležitějším pro hlad­kou činnost lymfatické soustavy a odstraňování kyselin (například kyseliny mléčné po přílišné námaze), kvasinek, bakterií a virů z tkání.

Činnost lymfatické soustavy může narušovat spousta faktorů. K těm nejdůležitějším patří nedostatek pravidelného aerobního cvičení, anaerobní cvičení a přehnaná tělesná námaha. Potíže způ­sobují též kyselé potraviny, cukr a toxické chemické látky, jako jsou léky, potravinové přísady a konzervační látky. Lymfatický systém může být zablokovaný rovněž odpadními látkami z chemických reakcí v buňkách, z poškozených tkání, zbytky po metabolismu cukrů a bílkovin a jakýmikoli vedlejšími produkty, které nemohou být odvedeny krví. Bez významu nejsou ani emoční a psychické vlivy. Tok mízy se zpomaluje působením hněvu, stresu, únavy či silného emočního zážitku.

Jestliže se zpomalí tok lymfy, zůstávají buňky v kyselém prostředí. Nedostává se k nim čerstvý kyslík a palivo (at již cukr či tuky). Nevyužitý cukr kvasí a vznikají toxické kyseliny; v přítomnosti kyselin a nedostatku kyslíku se začínají proměňo­vat mikroformy. (Což nám již připomíná počáteční stadia in­zulínové rezistence, jež je předstupněm diabetů.) Organismus je méně výkonný a člověk se cítí jako bez energie. Zhoršuje se krevní oběh. Leckde ho bolí, protože se mu v tkáních hromadí kyseliny. V těle se zadržují tekutiny -- což je jeden ze způsobů jak neutrali­zovat kyseliny. A člověk je náchylný ke vzniku degenerativních chorob, například diabetů.

A proto se pravidelně - a zdravě - pohybujte! „Rozpumpujete mízní systém, buňkám zajistíte, že dostanou potřebné palivo, ze budou obklopeny alkalickou tekutinou a zbaví se veškerých toxinů a zbytků, zajistíte si tím zdravé tělo plné síly.

SPRÁVNÝ POHYB

Bez pohybu nebo s nevhodným pohybem se řítíte do mnoha zdravotních problémů. Řešení je naštěstí jednoduché: vhodný pohyb. Všeobecně se jedná o nenamáhavý aerobní pohyb, jako jsou chůze, používání krasových trenažérů a skákání na trampolíně, sta­tičtější cvičení jako jóga, Pilates a některé typy posilování a dokonce i „pasivní pohyb“, k jakému patří saunování a masáže.  Ať děláte cokoli, věnujte tomu nejméně dvacet až třicet minut denně. Než začnete s novým typem pohybu, měli byste se nejprve poradit s lékařem, především jste-li tak trochu peciválové.

Zdroj:  Zázrak pH pro diabetiky - nakladatelství Nox

Přidat komentář

 
* *