Pro seniory je důležitý správný pohyb

30.10.2014 00:01
Zdraví

Většina seniorů trpí nedostatkem pohybu, jednostrannou zátěží a dehydratací. Jejich zdraví by prospělo, kdyby se pravidelně věnovali cvičení a kondici. Podle olomouckého fyzioterapeuta Zdeňka Bartla je důležité, aby se sami přinutili k pohybu, který jim prospěje.

Je přitom důležité, jaký druh pohybu zvolí. Například populární zahradničení se mezi dříve narozenými lidmi obvykle přeceňuje. „Práce na zahrádce přetěžuje některé části těla, rozhodně to není zdravý pohyb, který by posílil všechny důležité svaly,“ říká Zdeněk Bartl.

Proto doporučuje spíše pravidelnou sestavu cviků, které by si senioři doma každý den zacvičili. Klíčové je zapojit správně dýchací svaly, aktivovat hluboké břišní svaly a svaly kolem lopatek a kondičně rozcvičit ruce a nohy. „Skoro každý senior trpí na bolesti zad, přitom právě zádům mohou velmi snadno ulevit cílenými cviky,“ říká Bartl. Podle něj by měl každý dostat pár cviků, kterým se bude pravidelně věnovat.

Senioři, kteří chtějí udělat něco pro své zdraví, by měli rovněž více dbát na pitný režim a dostatek vitamínů a minerálů, které vyživují svaly. Budou to potřebovat při cvičení a pohybu. „Skoro každý senior trpí dehydratací,“ uvádí Bartl.

Dalším neduhem seniorů bývá nadváha. Kilogramy navíc se negativně projevují na jejich zádech, kyčlích a kolenech. Přispívá k tomu samozřejmě i artróza. Zdeněk Bartl doporučuje nordic walking, tedy chůzi se speciálními holemi. Pomáhá trénovat takřka celé tělo a je doporučovaná všem věkovým skupinám od dětí přes vrcholové sportovce až po lidi v pokročilém věku.

Vhodná je rovněž lehká turistika, případně jízda na kole. Začít se přitom dá i s velmi nenáročným tréninkem, postupně prodlužovat trasu a dávat přitom pozor na počasí.

Každý člověk by se měl denně věnovat cvičení minimálně půl hodiny, lepší je ovšem padesát minut až hodina. „Nic lepšího než správný pohyb neexistuje, bez něj nic nezměníte,“ říká zkušený fyzioterapeut Bartl.


www.masazeol.cz

Související články

Čeští senioři mohou cestovat díky EU až o 30% levněji

10.12.2013 00:01

Prevence onemocnění srdce a cév v příjemném lázeňském prostředí

2.12.2013 00:01

Jak zůstat fit po padesátce

5.2.2013 00:01

Aktivita a zdraví po celý život

23.11.2012 08:41

Hongkongský recept na dlouhověkost

16.10.2012 00:01

Násilí na seniorech: Denně jeden týraný senior

3.10.2012 00:01

Fitjazz: Tančit může každý

26.7.2012 00:01

Projekt DOBRÁ DUŠE - dobrovolnictví pro seniory

13.7.2012 00:01

Energetizující meditace v přírodě

21.6.2012 00:01

Projekt SENSEN - Aktivní život seniorům

15.6.2012 00:01

Desatero pro zdravé srdce

31.1.2012 00:01

Jaká jsou rizika nedostatečného příjmu tekutin?

2.8.2011 00:00

Desatero zdravého životního stylu

26.7.2011 00:00

Životní styl moderního člověka

24.1.2011 00:00

Desatero rad na ozdravení životního stylu

12.1.2011 00:00

Proč je severská chůze lepší než obyčejná bez holí?

4.3.2010 00:00

Osamělost seniorů

15.2.2010 00:00

Chůze naboso

15.12.2008 00:00

Cvičení na míči

24.10.2008 00:00

Pravidelná procházka snižuje nadváhu

2.1.2008 00:00

Nevhodné léky má přes 40 procent českých seniorů

14.11.2005 00:00

Procházkami proti stařecké senilitě

6.10.2004 00:00

Pánové, zapomeňte na viagru a běžte se projít

8.1.2004 00:00

Sport pomáhá při Parkinsonově nemoci

22.12.2003 00:00

Jaký sport je vhodný pro vaše záda

21.6.2002 00:00

Pohyb prodlužuje život a zvyšuje inteligenci

4.5.2001 00:00

Pohyb omlazuje

2.3.2001 00:00

Přehled komentářů

zobrazit všechny komentáře 

Já denně souložím....lepší pohyb neznám a zdravější!! :0)
šuk  |  5.11.2014 16:53

Já denně souložím....lepší pohyb neznám a zdravější!! :0)
šuk  |  5.11.2014 16:53

Já taky, sám se sebou.
Senior  |  5.11.2014 18:42

Mě je pouze 53 a souložím minymálně dvakrát denně a mimo to ještě...
Prokop  |  2.1.2016 10:02

maš starou babinku k tomu 2x dennimu sexu...
a jak  |  2.1.2016 10:44

zobrazit všechny komentáře

Přidat komentář

 
* *