Při nemoci to nepřehánějte s léky a dopřejte si klid na lůžku bez televize

15.12.2017 00:01
Zdraví

Nejlepším lékem na virózy je vyležet je a nechat tělu čas na zotavení. Urputná snaha vyléčit se co nejrychleji nám může spíše uškodit. Přehnané množství léků může způsobovat žaludeční potíže a na nosních sprejích dokonce vzniká závislost.

1. Spánek a klid na lůžku bez televize
Žádný zázrak, který by nás z nachlazení vyléčil během pár hodin, neexistuje. Naše tělo potřebuje na zotavení čas a klid. Rady našich babiček jsou mnohdy lepší než polykání hromady léků. Spánek a odpočinek je nejlepší léčbou, ale zároveň i prevencí. Při spánku se do těla vyplavují důležité hormony, například melatonin a prolaktin, jež jsou příznivé pro tvorbu buněk imunitního systému. Denně bychom měli spát minimálně sedm hodin, protože při nedostatečném množství spánku stoupá riziko nachlazení až trojnásobně. Podle některých lékařů bychom při nemoci neměli ani sledovat televizi nebo pobývat u počítače, záření obrazovky může totiž zhoršovat bolesti hlavy i kvalitu spánku.


2. Nepřehánějte to s léky a nosními spreji
Mezi volně dostupné léky na nachlazení a chřipky patří různé horké nápoje, pastilky a spreje do nosů. Snadno se ale stane, že chceme být tak rychle fit, až léky překombinujeme. „Rozhodně nepřekračujte denní dávkování ani hodinové rozestupy v užívání. Ačkoliv je velká část léčiv dostupná bez předpisu, mohou mít vážné nežádoucí účinky. Ve finále se může stát, že špatná kombinace nepřiměřených dávek léků náš zdravotní stav ještě zhorší nebo může způsobit žaludeční problémy,“ varuje Petr Galle z farmaceutické společnosti Vegall Pharma, která nabízí rostlinné doplňky stravy. Horké nápoje s obsahem paracetamolu jsou nápomocné, především když potřebujete zvládnout například pracovní jednání nebo přežít pár chvil mimo domov. Na nosních sprejích může dokonce vzniknout závislost a některé z nich sliznice nepříjemně vysušují. Volte raději ty se solí a mědí či bylinné s eukalyptem. Obecně platí, že čím méně chemie, tím lépe. Při nemoci se raději spolehněte na bylinkové čaje, zázvor a přírodní preparáty s obsahem bylin, které nezatěžují žaludek a játra.


3. Přísun vitamínů si hlídejte celoročně, nejen při nemoci
Zvýšit dávky vitamínů, tedy přísun ovoce a zeleniny, je v době nemoci určitě žádoucí. Nicméně nejlepší je hlídat si příjem vitamínů celoročně, v jednom týdnu dlouhodobý deficit nedoženete. Pro správně fungující imunitní systém je důležitá rovnováha mezi vitamíny a dalšími minerálními látkami, což zajistí především dostatek zeleniny a ovoce ve stravě. Jen při vzájemné souhře mnoha vitamínů, minerálních látek, stopových prvků a bioaktivních rostlinných látek může naše imunita plnit svou funkci správně. Nejen vitamíny, ale také látky zvané polyfenoly působí proti volným radikálům a pomáhají posilovat imunitní systém. Najdeme je v ovoci a zelenině, ale i v rostlinných doplňcích strav.


4. Vyhněte se alkoholu i fastfoodu
Alkohol oslabuje nejen játra, ale i imunitní systém. Zdravotní štamprličku proto raději vynechejte. Tělo potřebuje k odbourání alkoholu hodně vitamínu B, kyseliny listové, zinku a hořčíku a vylučuje více vitamínu C, draslíku a fosfátu než normálně. Pitím alkoholu si tak ubíráte vitamíny potřebné pro boj s nemocí. Podobně je to i s fastfoodem. Imunitní buňky potřebují vitamíny a stopové prvky, které ve fastfoodu najdete jen stěží. Proto raději sáhněte po ovoci a zelenině, které vám dodají vše potřebné.


Související články

Trpíte nedostatkem vitamínu D?

24.11.2017 09:11

Jak zatočit s chřipkou a nachlazením pomocí klinické naturopatie

11.10.2017 08:01

5 věcí, které oslabují imunitní systém, a umíme je změnit

28.8.2017 00:01

13 přírodních pomocníků pro boj s infekcí.

11.4.2017 00:01

Ověřené recepty proti nachlazení a chřipce z celého světa

10.3.2017 00:01

Podpořte imunitu proti chřipce a nachlazení

10.10.2016 00:01

Jak posilnit imunitu - inspirovat se můžete i u Seveřanů

15.9.2016 00:01

Vitamín D3 jako supervitamín

7.3.2016 00:01

O imunitě, o houbách, a vůbec...

18.12.2015 14:01

Na podzim a v zimě je potřeba udržet silnou imunitu

5.11.2015 00:01

Podpořte imunitu proti chřipce a nachlazení

27.10.2015 09:41

Jak užívat nejzdravější med na světě

29.5.2015 00:01

Šest rad, jak předcházet chřipce

6.3.2015 00:01

Earth source - zdroj přírodních živin od firmy Solgar

10.2.2015 00:01

8 častých onemocnění a nedostatek vitamínu D

25.11.2014 00:01

Rinoviróza není chřipka: Saunování jako prevence

17.11.2014 00:01

Podpořte imunitu proti chřipce a nachlazení

22.10.2014 16:31

10 triků našich předků proti nachlazení

16.9.2014 00:01

6 rychlých a jednoduchých způsobů, jak podpořit svůj imunitní systém

11.6.2014 00:01

Vitamín C - vitamín všech vitamínů

12.11.2013 00:01

Recept na speciální česnečku, která zatočí s viry

1.11.2013 00:01

Zelenina, bylinky, koření a slunce proti infekcím dýchacího traktu

30.1.2013 00:01

Chřipka - SPECIÁL

14.1.2013 00:01

Netrapte se v zimě kašlem

6.12.2012 00:01

Extrakt z grepových jader - přírodní antiseptický a desinfekční prostředek

7.11.2012 00:01

5 živin pro posílení imunity během podzimu

1.11.2011 00:01

Imunita proti nemocem dle ajurvédy

8.4.2010 00:00

Silný protivirový čaj

4.1.2010 00:00

Pokrmy, které vás udrží přes zimu v kondici - Česnečka

4.12.2009 00:00

Přírodní zbraně proti chřipce

10.11.2009 00:00

Aromaterapeutická ochrana před chřipkou

9.10.2009 00:00

Jak nedostat zápal plic

3.3.2009 00:00

Imunita a její posilnění přírodními prostředky

24.11.2006 00:00

Alkylglycerol - imunita ze žraloka

20.9.2006 00:00

Viraloe

14.9.2006 00:00

Účinnost léků může ovlivnit i nesprávná skladba stravy

27.4.2006 00:00

Ester-C a význam vitamínu C pro zdraví

23.11.2005 00:00

Houby posilující imunitu

26.10.2005 00:00

Škrob v obilovinách neprospívá zdraví

18.10.2005 00:00

Aloe vera z celého listu - univerzální pomocník zdraví

12.8.2005 00:00

Antibiotika nejsou na chřipku!

22.2.2005 00:00

Co jsou to beta glukany?

1.11.2004 00:00

Beta Glukan zvyšuje imunitu

31.10.2003 00:00

Co mohou způsobit nedostatky minerálů

7.11.2001 00:00

Přidat komentář

 
* *