Prevence vzniku ledvinových kamenů

24.11.2016 00:01
Zdraví

Zdraví ledvin, jednoho z nejpracovitějších orgánů v lidském těle, dokáží výrazně nabourat ledvinové kameny, které mohou potrápit kohokoli. K rizikovým faktorům totiž nepatří jen genetické nebo zdravotní dispozice, ale pravděpodobnost jejich vzniku zvyšuje také špatná životospráva v čele s pitným režimem.

Například u dospělých, kteří mají vyšší příjem soli nebo kteří trpí obezitou, je riziko vzniku ledvinových kamenů vyšší, zatímco u lidí, kteří pijí dostatečné množství vhodných tekutin, se toto riziko až o 30 % naopak snižuje. To znamená, že vzniku ledvinových kamenů lze v mnoha případech předejít.

Nutriční doporučení pro zdravé ledviny

Zásadním nutričním doporučením pro každého, kdo se ještě nepotýkal s ledvinovými kameny, je správný pitný režim. Pokud tělo nemá dostatek tekutin, které by naředily moč, produkuje malé množství příliš koncentrované moči. V ní se mohou tvořit krystaly a z nich ledvinové kameny. Množství vyprodukované moči by nemělo klesnout pod 2 500 ml za den. Nejlepší ?je orientovat se podle barvy moči, která má být bezbarvá.

Zdravým lidem se doporučuje přijmout denně minimálně 2 l tekutin. Při nadměrném pocení, zvýšené tělesné námaze, dlouhodobém pobytu v horkém prostředí nebo průjmu je ovšem nutné příjem tekutin zvýšit. Pitný režim by měl být rovnoměrně rozdělený do menších dávek. Není dobré vypít doporučené množství tekutin během krátkého časového úseku, protože tělo jednorázový vyšší přísun tekutin nevyužije a vyloučí ho močí. V takovém případě jsou kladeny zvýšené nároky na orgány, které musí vodu zpracovat, a navíc dochází k zaplnění žaludku a ztížení jeho práce. Ideální je napít se ještě před tím, než subjektivně pocítíte žízeň, ve 2-3hodinových intervalech. Protože rizikovým obdobím pro tvorbu ledvinových kamenů jsou ranní a noční hodiny, je vhodné vypít před spánkem cca 0,5 l tekutin. Tekutiny ?se doporučuje doplnit i po nočním močení. Jedině dostatečným množstvím vhodných tekutin přijímaných v průběhu dne lze dosáhnout málo koncentrované moči během celých 24 hodin.

Skladba pitného režimu by měla být pestrá, přičemž se doporučuje, aby polovinu přijatých tekutin tvořila voda, nejlépe přírodní, bez obsahu cukru a chemických přídatných látek. Vhodnou součástí každodenního pitného režimu jsou přírodní minerálky. Slabě i středně mineralizované vody klidně můžete pít dlouhodobě. Doplňují tělu důležité minerální látky (např. hořčík), dobře se vstřebávají a na tvorbě ledvinových kamenů se nepodílí. Dále můžete do pitného režimu zařadit bylinné čaje, 100% pomerančovou a jiné ovocné šťávy (jablečnou ?a grepovou raději ne, zvyšují riziko vzniku ledvinových kamenů) a mléko. Nevhodné je pivo, protože zvyšuje podíl kyseliny močové v moči, a tím nepříznivou kyselou reakci v moči, podporující vznik ledvinových kamenů. Kromě toho pivo obsahuje velké množství sacharidů, které přispívají ke zvyšování tělesné hmotnosti.

Vedle pitného režimu má na vznik ledvinových kamenů vliv také skladba jídelníčku. Obecně by strava měla být střídmá a pestrá, s optimálním příjmem energie a omezeným příjmem živočišných bílkovin a soli. Nadměrný energetický příjem vede k obezitě a obézní pacienti mají větší sklon k tvorbě ledvinových kamenů. K obezitě přispívají také potraviny živočišného původu, obzvláště tučnější druhy mas, protože obsahují vysoké množství tuků. Potraviny živočišného původu navíc obsahují i puriny, které zvyšují podíl kyseliny močové v moči, rovněž podporující vznik ledvinových kamenů. Sůl způsobuje zadržování tekutin ?v těle, které pak produkuje příliš koncentrovanou moč, v níž se ledvinové kameny tvoří snáze.

Mgr. Miroslava Matějková, DiS., registrovaný nutriční terapeut
1. LF UK a VFN Praha



Související články

Jak vznikají ledvinné kameny a jak se léčí

5.1.2017 00:01

Jak se může projevovat funkční oslabení vnitřních orgánů

13.6.2016 00:01

Šťáva proti ledvinovým kamenům

4.9.2014 00:01

Každý druhý Čech nemá v pořádku ledviny či slinivku

5.6.2014 00:01

Časté močení u dětí? Na vině jsou nemoci močových cest

1.7.2013 00:01

Jak předcházet vytvoření žlučníkových kamenů

11.2.2013 00:01

Co vše ledvinám škodí?

25.1.2013 00:01

7 tipů pro zdravé ledviny

18.12.2012 00:01

Důležitost hydratace pro lidské orgány

10.10.2012 00:01

Pozoruhodné léčivé vlastnosti dýňových semínek

6.8.2012 00:01

Citronová šťáva proti ledvinovým kamenům

10.7.2012 00:01

Diabetici dávejte si pozor na ledviny

17.5.2012 00:01

Ledvinová bolest hlavy

24.6.2011 00:00

V únoru jsou nejvíce zatíženým orgánem ledviny.

21.2.2011 00:00

Jaká vyšetření se provádějí při podezření na onemocnění ledvin?

28.12.2010 00:00

Jaké příznaky onemocnění ledvin můžete pozorovat?

30.11.2010 00:00

Příčiny chronické nedostatečnosti funkce ledvin

17.11.2010 00:00

Změny v moči: Kdy navštívit doktora?

15.9.2010 00:00

TEST: Hrozí vám žlučové kameny?

30.3.2010 00:00

Nepodceňujte prevenci onemocnění ledvin

14.1.2010 00:00

Chronická onemocnění ledvin a selhání ledvin

29.4.2009 00:00

Normální a nenormální vylučování

5.3.2009 00:00

Každému desátému fungují špatně ledviny

14.4.2008 00:00

Pitný režim aneb Na zdraví!

13.9.2007 00:00

Oblasti, kde krystalizuje kyselina močová

1.6.2007 00:00

Už rané stádium nemoci ledvin ovlivní fyzickou zdatnost ve stáří

13.2.2007 00:00

Infekce močopohlavního ústrojí

17.6.2005 00:00

Zdraví vnitřních orgánů a kloubů spolu souvisí

3.6.2005 00:00

Páteř ovlivňují tělesné orgány

18.3.2005 00:00

A vypoťte to

24.1.2005 00:00

Jak nahradit klasické protizánětlivé léky a analgetika přírodními prostředky

7.1.2005 00:00

Oslabení ledvin

13.12.2004 00:00

Psychika a zdraví orgánů

2.6.2004 00:00

Zamoření organismu odpadními látkami

11.2.2004 00:00

Báječné přírodní léky - Citróny

5.1.2004 00:00

Co je to regenerace v pentagramu?

30.4.2003 00:00

Máte oslabený element vody?

3.1.2003 00:00

Aloe vera gel jako komplexní pomocník na cestě ke zdraví

23.8.2002 00:00

Pijeme málo tekutin

28.2.2002 00:00

Prospěšnost a rizika půstu

10.4.2001 00:00

V zimě je potřeba chránit ledviny

18.12.2000 00:00

Přidat komentář

 
* *