Prevence civilizačních chorob

10.6.2000 00:00
Zdraví

Prevence civilizačních chorob se týká úpravy životosprávy každého jednotlivce, ale i zlepšení životního prostředí společnosti. Jde o správný styl života - dostatek pohybu, zdravý jídelníček, pravidelný spánek, proporce mezi prací a aktivním odpočinkem, omezení spotřeby alkoholu a cigaret, stejně i pití více než 3 šálků černé kávy za den.

Buďme si vědomi toho, že nemoc a předčasná smrt jsou následkem porušení zákonů přírody člověkem samým. Podlomení přirozené odolnosti proti nemoci hraje důležitou roli.

Pro tělo jsou důležité enzymy, organické látky rostlinného a živočišného původu, které slouží k látkové přeměně. Stejně jako vitamíny a minerální látky.
Navyklou technologií stravy se tyto látky do značné míry znehodnocují.
Tělu je můžeme dodat v dostatečném množství pouze v podobě tepelně nezpracované potravy. Nejvíce těchto látek je v obilních zrnech, luštěninách, ve slunečnicových semenech, ale také v tykvi. Není-li v zimě dostatek čerstvé zeleniny a ovoce, lze doporučit brambory, mrkev, zelí, červenou řepu, cibuli a česnek.
Vhodné je naklíčené obilí a luštěniny, neboť obsahují dobré zastoupení bílkovin, látek nepostradatelných pro růst tkání těla. V naší vařením zpracovávané stravě je přebytek kyselých látek.
Své tělo svěřujeme lékařům až v době, kdy propukla zjevná choroba. Pokud však budeme léčit jen propuknuvší příznaky nemocí, nikoli celého člověka, bude snaha lékařů marná.
Tím, že člověk porušil přírodní zákony, ztratil přirozený instinkt k rozpoznání toho, co škodí jeho zdraví.
Zvířata, žijící v přirozeném prostředí, takový pud mají. Chováme-li je v zajetí, dostávají obdobné nemoci jako člověk.
Dnes už je známo, že člověk je jediným známým živým tvorem, který otráví svou stravu dříve, nežli ji pozře.

Jak tedy správně jíst?
Vhodná je nevařená zelenina. Malé množství solí, které naše tělo k životu nezbytně potřebuje, je obsaženo v syrové stravě.
Kuchyňskou sůl nepotřebujeme v podstatě vůbec. Realita je však jiná: nadkomzum slaných pokrmů, například uzenin. Stoupá výskyt vysokého krevního tlaku a rakoviny.
Právě u lidí, kteří zvýšenou měrou konzumují přesolené potraviny. Ostré lihoviny a horká jídla porušují povrch sliznice útrob našeho těla. Prvním krokem ke zdravé výživě by mělo být omezení kyselinotvorných potravin.

K ním patří: maso a živočišné tuky, ztužené rostlinné tuky, oleje vyrobené za tepla, kuchyňská sůl, bílé těstoviny a pečivo, bílý chléb, bílý cukr, limonády, čokoláda, rebarbora.

Naopak bychom měli více konzumovat zásadotvorné potraviny a potraviny s neutrální reakcí.
Jako příklad lze doporučit veškerou zeleninu, brambory, pšeničné otruby a klíčky, jedlé kaštany, melouny, rajčata, sladká jablka i zralé banány. Jedenkrát za měsíc je vhodné se na 1 den postit. Pří hladovce pijeme pouze v pravidelných doušcích každou 1/2 hodinu 2 - 4 dcl zeleninové vody. Voda má být temperovaná na teplotu 38 °C.
Cesty do práce využijeme k pohybu: místo jízdy výtahem vyběhneme, nebo pomalu, podle tělesné kondice, vyjdeme schody.
Do práce i z práce zkuste denně rychlou chůzi, téměř běh.
Doma si zařiďme v bytě malou tělocvičnu.
Při cestě dopravními prostředky se naučme autorelaxaci. Uvědoměním si jednotlivých částí těla lze uvolňovat svalové napětí a dosahovat duševní pohody.
Doma je dobré v ušáku či na koberci vypnout tělo i mozek. Stačí pětiminutovka, kdy zavřeme oči, volně dýcháme a představujeme si, že ležíme někde na pláži u moře nebo na zelené louce či lesní mýtině. V té chvíli všechen spěch počká a my si uvědomíme skutečnou hodnotu času a prostoru.

Zdroj: Léčitelská kuchařka - Bohumil Ždichynec a kolektiv

Přehled komentářů

zobrazit všechny komentáře 

aooj jak se tady mátttee
aooj  |  23.11.2009 07:50

mno nejak to nepomaha!!!
saxik  |  4.10.2010 10:28

vyhledejte prevence civilizačních chorob a homocystein
kuli  |  28.9.2012 05:40

Nechte si změřit zdarma průchodnost cév. ZDARMA CCBR Brno tel. 515...
Petra  |  6.6.2014 19:16

Pojednanie o skutočnom účele ľudskej sexuality Tento text je...
oto  |  6.6.2014 19:31

zobrazit všechny komentáře

Přidat komentář

 
* *