Pozor na tabletové rameno

29.6.2017 00:01
Zdraví

Tabletové (iPadové) rameno neboli tzv. iPad shoulder je novodobý termín, který se v posledních letech často používá v souvislosti s bolestí ramen ve spojení s dlouhodobým používáním tabletů, elektronických knih anebo dnes už i velkých smartphonů. Primářka MUDr. Michala Tomanová radí, jak používat chytrá digitální zařízení, abychom předešli nepříjemným bolestem pohybového aparátu.

„Tablet běžně používáme tak, že ho máme položený na nohou, v klíně nebo ho držíme v rukách. V této poloze dochází k velkému předklonu a předsunutí krční páteře a hlavy. To způsobuje napětí a přetížení jak krčních, tak i ramenních svalů a vzniká  bolest. V důsledku toho se mohou postupně rozvíjet  i degenerativní změny na páteři. Máme i pacienty ve věku okolo 20 let, kteří mají například počínající změny na  ploténkách,“ říká MUDr. Michaela Tomanová.


Jak nejlépe používat tablet?
Pokud s mobilem nebo tabletem musíme pracovat, je důležité tuto činnost omezit pouze na dobu, která je nezbytně nutná. Při práci je výhodné se opírat celou délkou zad o opěradlo židle, eventuálně použít relaxační polohu a opřít i hlavu. „Abychom nepřetěžovali ramena a paže při držení zařízení, je důležité opřít si ruce například o trup nebo stůl. Pokud pracujeme s tabletem, můžeme využít stojánek a zařízení v rukách vůbec nedržet. Doma nebo jinde, kde se můžeme volně relaxačně položit  třeba na sedačku, se pak snažíme, abychom měli tablet položený na nohou nebo polštáři. Je třeba mít povolené svaly trupu a těla včetně horních končetin a jen používat ruce,“ vysvětluje MUDr. Michale Tomanová.


Dřív lidé vyvážili relaxaci s knihou pohybem a trávili mnohem více času aktivní prací. Tím si udržovali tělesnou kondici, a neměli tolik přetížené určité svaly a naopak oslabené jiné, jak tomu bývá nyní.  Dnes je život ovlivňován činnostmi spojenými s moderními technologiemi. Pokud na tabletu pracujete, brouzdáte po internetu a sledujete filmy po dlouhé hodiny ve shrbené pozici s hlavou ohnutou dolů, můžete pociťovat nejen bolesti krční páteře, ale také bolesti hlavy, ramen i celých paží, předloktí a rukou. Lidé pracují  s různými zařízeními po dlouhou dobu bez přestávky, ale také s přestávkami v sedě, ve stoje někdy už i při chůzi. Při tom se  postupně načítá doba strávená ve špatném, nefyziologickém postavení těla, a tím se zvětšuje jeho nerovnováha a přetížení.


Vhodná prevence
„Důležité je při práci ve strnulé pozici využívat dynamické změny polohy a úlevové polohy, při kterých se svaly protáhnou a zrelaxují. Také se snažte mít hlavu v menším předklonu a nedívat se do tabletu dolu, ale co nejvíce před sebe. Pro vyvážení zatížení pohybového aparátu, především u mladých lidí, je však nejdůležitější přiměřená a pravidelná pohybová aktivita, nejlépe pár desítek minut každý den,“ vysvětluje MUDr. Michaela Tomanová


Děti a digitální technologie
Tak, jak negativně může používání tabletů ovlivnit pohybový aparát u dospělých či studentů, může také negativně ovlivňovat vývoj pohybového aparátu u těch nejmenších. Navíc tyto technologie jsou poměrně nové, a tak není možné s jistotou říci, jaké mohou být důsledky pro pohybový aparát v dlouhodobějším horizontu. I přesto, že tablet či smartphone děti zabaví, mohou tyto technologie negativně ovlivnit jejich psychomotorický vývoj a postupně by mohlo vzniknout i vadné držení těla. Americká pediatrická akademie například doporučila, aby předškolní děti netrávily s těmito přístroji více než dvě hodiny denně. Děti do dvou let by pak s nimi neměly přijít do styku vůbec.


Související články

Škodlivé návyky pro naše duševní zdraví

6.6.2017 00:01

Jak všechno stihnout a nezbláznit se

11.4.2017 00:01

SMSkový krk - onemocnění nových generací

16.3.2017 00:01

Léčba bolesti zad v Praze

1.3.2017 00:01

Sexting provozuje 10 % nezletilých Čechů.

27.2.2017 00:01

Telefonní chůze - další fáze lidské evoluce?

6.1.2017 00:01

Cvičení proti bolestem zad

27.12.2016 00:01

Digitální únava zraku - epidemie 21. století

13.12.2016 00:01

Klasický sex nahrazují virtuální zážitky.

23.11.2016 00:01

Jak se vyhnout rizikům Facebooku

11.11.2016 00:01

Mobilní aplikace pro psychické zdraví

25.8.2016 00:01

Mobilní aplikace proti bolestem pohybového aparátu

26.7.2016 00:01

Neseďte monotónně

21.7.2016 00:01

Pornografie může starším lidem pomoci, mladistvým uškodit. Dokáže zničit až kariéru i vztahy

30.5.2016 00:01

Pozor na syndrom karpálního tunelu

27.4.2016 00:01

Mobily způsobují dětem bolesti hlavy i ochabnutí svalstva. Rady, jak děti chránit.

22.4.2016 00:01

Dlouhé sezení je mučením, které může i zabíjet

20.1.2016 00:01

Co vám hrozí při kancelářské práci

29.10.2015 00:01

Umíte smysluplně trávit čas se svými dětmi?

20.7.2015 00:01

Děsivá data o závislosti na chytrých telefonech

13.5.2015 00:01

Bolest hlavy a zad

22.4.2015 00:01

Teenageři by neměli před spaním koukat do mobilů

11.3.2015 00:01

Pozor na modré světlo před spaním

20.1.2015 00:01

Zdravotní rizika sedavého zaměstnání

2.12.2014 00:01

Náctiletí odhalují na internetu příliš mnoho ze svého soukromí

25.11.2014 00:01

3 chyby vedoucí k bolestem pohybového aparátu

27.10.2014 00:01

Bolesti zad, sedavé zaměstnání, inkontinence

29.9.2014 00:01

Rodiče si kvůli internetu musí s dětmi promluvit dříve o sexu

23.7.2014 00:01

Jak se proměňuje sexualita Čechů

4.7.2014 00:01

Jak surfovat na internetu a neutonout

26.12.2013 00:01

Roste nám generace dětí a mladých lidí na práškách?

5.6.2013 00:01

Ergonomie - prevence bolestí zad

3.6.2013 00:01

Jak se úspěšně seznámit na internetu

13.11.2012 00:01

Videohra proti depresi

9.10.2012 00:01

Stalking: Úmyslné pronásledování a obtěžování jedné osoby jinou

25.9.2012 00:01

Syndrom kancelářského oka

15.8.2011 00:00

Stalking: Nebezpečné pronásledování

24.5.2011 00:00

Vliv psychiky na bolest páteře

2.11.2010 00:00

Klepněte slídily přes prsty!

26.4.2010 00:00

Internet zdokonalí fungování dospělého mozku během pouhého týdne

4.2.2010 00:00

Webová stránka má pomoct proti závislosti na počítačových hrách

25.11.2008 00:00

Virtuální nevěra

16.9.2008 00:00

V Polsku přibývá netypických závislostí - na mobilech či mládí

30.6.2008 00:00

Časté psaní SMS může vést k bolesti celév ruky i zad

8.4.2008 00:00

Hovory mobilem před spaním mohou zhoršit spánek

1.2.2008 00:00

Závislost na počítačových hromadných online hrách

30.1.2008 00:00

Rady pro práci na počítači

10.1.2008 00:00

Vliv umělého světla na naše zdraví aneb 12 důvodů proč používat zdravé světlo

31.10.2006 00:00

Závislost na mobilech

20.4.2006 00:00

Telefonování se smrtí

8.7.2005 00:00

Vliv internetu na myšlení

19.5.2005 00:00

SMS škodí mozku víc než hašiš

9.5.2005 00:00

Zjednodušené vyjadřování na internetu

2.12.2004 00:00

Diskutování na internetu

19.11.2004 00:00

Cvičení k uvolnění šíje

1.8.2003 00:00

CHAT aneb Vztahy na internetu

31.5.2002 00:00

Nechte děti surfovat

1.11.2001 00:00

Zdravotní problémy při práci s počítačem má většina lidí

25.9.2001 00:00

Odpočinek očí při práci s počítačem

5.6.2001 00:00

Chceme pazourek či Internet?

23.1.2001 00:00

Více jak polovina populace sedí nesprávně

20.11.2000 00:00

Otroci obrazovek

10.4.2000 00:00

Přidat komentář

 
* *