Pozor na kousání léků!

5.12.2006 00:00
Zdraví

Rozkousat pilulky, aby se lépe polykaly, nedoporučují britští vědci, kteří upozorňují, že to může mít vedlejší účinky, někdy přímo fatální. Pilulky mají totiž speciální obal, který určuje, jak se budou v těle rozpouštět. Když je rozkoušete, tento složitý systém se poruší a zničí. Pokud někdo nemůže polykat pilulky, měl by užívat lék v podobě náplasti, tekutiny nebo ho inhalovat.

Při kousání pilulek se do těla může rychle dostat dávka léku, který by se měl uvolňovat pomalu, nebo naopak léčivá substance opustí tělo mnohem rychleji, než stačí zapůsobit.

"Může dojít k fatálním důsledkům, ale ty nebývají běžné," řekl zpravodajskému serveru BBC News britský odborník David Wright z University of East Anglia.

Odhaduje se, že 60 procent starších lidí má potíže s polykáním léků. Podle Wrighta se při průzkumech ukázalo, že hodně zdravotních sester v pečovatelských domech radí pacientům, aby pilulky rozkousali nebo je rozloupli, když je nemohou pozřít celé.

U některých léků to ale může vést k vážným problémům. Například v případě nifedipinu, který se užívá při léčbě angíny a krevního tlaku, může jeho rozkousání mít za následek závratě, bolesti hlavy nebo zvýšené riziko srdečního infarktu či mozkové mrtvice. K lékům, které by neměly být rozkousány, patří také tamoxifen a morfin, které se používají při léčbě rakoviny prsu.

Lékaři musejí při prvním předepsání léku zjistit, zda je pacient schopen pilulky polykat. Pokud s tím má potíže, mohou mu nabídnout lék v podobě tekuté, ve formě náplasti nebo inhalací. Léky je třeba užívat přesně podle návodu, aby nedošlo k jejich nekontrolovatelnému působení, zdůrazňují odborníci.

Zdroj: ČTK

Přidat komentář

 
* *