Pití horkého čaje nahrává rakovině jícnu

25.5.2009 00:00
Zdraví

Pití horkého čaje může silně zvyšovat nebezpečí onemocnění rakovinou jícnu. Tvrdí to studie, kterou dnes zveřejnilo odborné britské periodikum British Medical Journal. Její autoři k tomu dospěli na základě výzkumů v severním Íránu, kde se pije hodně čaje a kde je výskyt rakoviny jícnu jeden z nejvyšších na světě.


Na rakovinu jícnu umírá ročně ve světě půl milionu lidí. V Evropě a v Severní Americe je její nejčastější příčinou tabák a alkohol, ale už několik studií naznačovalo, že rizikovým faktorem může být také pití horkých nápojů, napsala agentura AFP.


Vědci z Teheránské univerzity se zajímali o severoíránskou provincii Golestán, kde se rakovina jícnu objevuje velmi často. Kouří se tam málo, spotřeba alkoholu je velmi nízká, ale pije se tam hodně čaje a ženy jsou tímto druhem rakoviny postihovány ve stejném rozsahu jako muži.


Vědci srovnávali zvyky 300 lidí postižených rakovinou jícnu a 571 zdravých obyvatel oblasti. Plných 97 procent jich pravidelně pilo čaj, v průměru víc než litr denně. Z nich 39 procent ho pilo o teplotě méně než 60 stupňů, 39 procent při teplotě 60 až 64 stupně a ostatní ještě vřelejší.


Podle studie už pití čaje o teplotě 65 až 69 stupňů riziko onemocnění rakovinou jícnu zdvojnásobuje. Teplota nad 70 stupňů pak riziko zvyšuje osmkrát. Lidé, kteří pili čaj méně než dvě minuty po zalití, jsou ohroženi pětkrát víc než ti, kdo ho pijí až po čtyřech nebo více minutách.


Podle vědců to lze nepochybně vysvětlit tak, že opakované tepelné poškozování dělá tkáň jícnu citlivější na karcinogenní faktory. Mechanismus, jehož prostřednictvím horko přispívá k rozvoji nádoru, je ale třeba ještě zkoumat.


V komentáři ke studii ale David Whiteman z Ústavu pro lékařský výzkum v Queenslandu v Austrálii napsal, že není důvod se plašit a vzdávat se potěšení z čaje. Stačí prý s pitím počkat pět až deset minut po nalití horké vody.

Zdroj: ČTK

Přehled komentářů

zobrazit všechny komentáře 

od maminky
holeckova.p"centrum.cz  |  25.5.2009 00:20

Podle nejnovějšího výzkumu čínských vědců pomáhá čaj udržovat...
petr  |  25.5.2009 23:45

Jakýkoliv výzkum prováděný v dostatečném rozsahu bude vždy směřovat...
Murphy  |  27.5.2009 18:36

zobrazit všechny komentáře

Přidat komentář

 
* *

reklama
reklama

reklama

Poslední aktivní témata diskuse

Zánět močového měchýře

Komentářů: 1812 | Poslední komentář: 17.5.2012 09:37

lupus erytematoides

Komentářů: 5527 | Poslední komentář: 17.5.2012 09:36

Ulcerozní kolitida

Komentářů: 5383 | Poslední komentář: 17.5.2012 08:41

Slepé střevo

Komentářů: 429 | Poslední komentář: 16.5.2012 21:14

revmatoidní artritida

Komentářů: 10749 | Poslední komentář: 16.5.2012 20:23


Posílání novinek

Nechte si posílat novinky o dění na našem serveru.

Kyselina hyaluronová
   
Kde jste: Hlavní stránka > Zdraví > Pití horkého čaje nahrává rakovině jícnu

registrace | přihlásit se