Péči o srdce máte ve svých rukou

14.3.2016 00:01
Zdraví

Kardiovaskulární onemocnění jsou nejčastějším důvodem hospitalizace a dávno již neplatí, že se týkají především mužů, ačkoliv u nich jsou častější. Zatímco u mužů jsou nemoci oběhové soustavy příčinou hospitalizace v 18 %, ?u žen jde o 12 %. O srdce je proto rozhodně lepší pečovat dříve, než se samo přihlásí. Připravili jsme pětici rad, které mohou přispět k lepší kondici vašeho srdce.

NE a NE a NE
Řekněte NE faktorům, které na vaše srdce nemají dobrý vliv. Jsou obecně známé a patří k nim kouření, nadměrná konzumace alkoholu, vysoká hladina LDL cholesterolu a stres. Samozřejmě, snadno se to řekne, hůř udělá.  Zkuste se zlozvyky bojovat postupně a za každý úspěch se odměňujte. Peníze za každou nevykouřenou cigaretu si dejte stranou a až jich budete mít dost, vydejte se za ně na příjemnou večeři s partnerem nebo na wellness víkend s kamarádkami. Zapomenete na stres a ještě si můžete dopřát příjemnou omlazující kúru.

S chutí do toho
Ani pokud jde o jídlo, nečekejte žádné velké překvapení. Opět jsme u toho, že sice víme, co bychom měli, ale pod vlivem řady povinností se toho často nedržíme. Až si budete chystat svačinku, zkuste si vzpomenout na výsledky průzkumu řeckého profesora Demosthena Panagiotakose, podle nichž se u lidí, kteří jedí 2,5 porce ovoce a zeleniny denně, snižuje riziko srdečních onemocnění až o 70 %. Jednou porcí se myslí například jedno jablko či pomeranč nebo větší rajče, čemuž pak odpovídá 100 g salátu či 200 g dušené zeleniny.

Mezi další potraviny, které potěší vaše srdce, patří ryby, které bychom do jídelníčku měli zařadit 2 krát týdně, olivový olej, oříšky včetně arašídů a mandlí (doporučuje se je konzumovat nesolené a nepražené) nebo třeba ovesné vločky, z nichž snadno připravíte snídani na několik způsobů. Také při dochucování pokrmů můžete myslet na své srdce. Skořici je připisován příznivý vliv na snižování LDL cholesterolu stejně jako fenyklu. Na své si přijdou ?i milovníci česneku, který přispívá k mírnému snížení krevního tlaku.

A ven!
Auto, výtah, hodiny prosezené u počítače, odpočinek u televize. Jsou dny, kdy to snad ani jinak nejde, ale ruku na srdce, nemusí jich být tolik, jak se nám někdy zdá. I přes velké vytížení si zkuste najít chvilku, kdy se protáhnete. Odborníci doporučují zařadit alespoň 30 minut pohybu minimálně 5 krát do týdne. Nemusíte ale pokaždé zamířit do fitka nebo si hned kupovat psa. Pohyb se může stát přirozenou součástí vašeho dne a často vám pomůže získat nadhled i v náročných situacích například v práci. Začněte třeba tím, že se půjdete v  rámci přestávky projít. Třeba jen na 15 minut. Nadýcháte se čerstvého vzduchu a starosti vám budou aspoň na chvilku vzdálenější.  

Srdce pod kontrolou
Nepodceňujte preventivní lékařské prohlídky u praktického lékaře. Na zdraví vašeho srdce má vliv řada faktorů včetně krevního tlaku, hladiny cholesterolu a váhy. Sledujte spolu se svým lékařem tyto a další důležité hodnoty, aktuální stav i rodinou anamnézu. Význam prevence je veliký a kromě chvilky času vás v pravidelných intervalech nic nestojí.

Láska neprochází jen žaludkem
O tom, že srdce není symbolem lásky náhodou, pochybuje asi jen málokdo. Existuje řada studií, které se věnují různým v podstatě chemickým reakcím, které s láskou souvisejí. Kromě toho je ale pro celkovou kondici velmi důležitý pocit klidu a pohody. A kdy se cítíte lépe než s těmi, které milujete a kteří milují vás? Potěšte svého partnera nebo děti drobnou pozorností, kterou jim přibalíte do tašky, než odjedou do práce a školy. Zavolejte kamarádce jen tak, protože jste ráda, že ji máte. A klidně se usmějte na lidi v tramvaji. Možná si někteří budou myslet, že jste šílená, ale jiným to zlepší náladu. Prostě nezapomínejte, že máte srdce.

BYLINKY, KTERÉ POTĚŠÍ VAŠE SRDCE

HLOH OBECNÝ je považován za přírodní srdeční tonikum vhodné pro osoby ?s diagnózou unaveného srdečního svalu, kdy srdce bije velmi rychle i v klidu, aniž k tomu má zjevný důvod.

JMELÍ BÍLÉ obsahuje látky, které způsobují rozšíření krevních vlásečnic a tím dochází k mírnému poklesu krevního tlaku.

ČESNEK SETÝ obsahuje alicin, který má desinfekční účinky, působí mírné snížení krevního tlaku, uvolňuje křeče, podporuje trávení a tvorbu žluči.

Související články

Potravinové dopňky a potraviny pomáhající snížit vysokou hladinu cholesterolu

3.3.2016 00:01

7 zdravotních důvodů, proč jíst česnek každý den

25.2.2016 00:01

Relaxační minerál hořčík potřebuje většina lidí

15.2.2016 00:01

U kurkumínu je nejdůležitější jeho biologická dostupnost

8.2.2016 00:01

21 potravin pro zdravé cévy a srdce

5.1.2016 00:01

Dlouhodobé sezení zmaří veškerý pozitivní efekt cvičení

21.12.2015 00:01

Cukr škodí srdci i cévám

8.12.2015 00:01

Zdravotní účinky vitamínu A

3.12.2015 00:01

Vitamín K2: Použití a výhody

18.11.2015 00:01

Nepravidelný srdeční rytmus může způsobit mrtvici

5.11.2015 00:01

Příliš mnoho práce na úřadě škodí srdci

30.10.2015 00:01

Lidé s onemocněním srdce a cév mají nezdravý životní styl

1.9.2015 00:01

Srdci mužů prospívá jen jedna žena

26.8.2015 00:01

Vlašské ořechy a kyselina alfa linolenova (ALA) chrání srdce

10.7.2015 00:01

Nová generace potravinových doplňků pro zdraví

11.6.2015 00:01

Vitamin E může pomoci snížit krevní tlak a ochránit srdce

2.3.2015 00:01

Co byste měli vědět o nedostaku vitamínu B12

11.2.2015 00:01

57 způsobů, jak kokosový olej může prospět vašemu tělu

14.1.2015 00:01

Extrakt z olivových listů a jeho výhody pro cévy, srdce, mozek, klouby a celý organismus

15.10.2014 00:01

Fibrilace síní jako jedna z nejčastějších příčin mozkové mrtvice

14.8.2014 00:01

Fibrilace síní způsobuje nepředstavitelné komplikace v životě

24.7.2014 00:01

První pomoc při zástavě oběhu

3.6.2014 00:01

Prevence onemocnění srdce a cév v příjemném lázeňském prostředí

2.12.2013 00:01

Granátové jablko dokáže pročistit tepny

18.10.2013 00:01

Pycnogenol pro zdravý krevní oběh

14.8.2013 00:01

Šokující závěr studie: Pasivní kouření vede ke zvýšení rizika onemocnění srdce o 50-60%.

21.2.2013 00:01

Rysy stárnutí v obličeji mohou souviset s nemocným srdcem

31.1.2013 00:01

Jak poznat fibrilaci síní?

17.10.2012 00:01

6 látek pro zdravější srdce

14.9.2012 00:01

L-karnitin: Pomocník při sportu i pro nemocné srdce

19.4.2012 00:01

Fibrilace síní: mýty a pravda o srdeční arytmii

12.4.2012 00:01

Jak se projevují poruchy srdečního rytmu - srdeční arytmie

3.1.2012 00:01

Co by měli dělat lidé pro snížení rizika onemocnění srdce a cév

17.10.2011 00:01

Jak se staráme o svá srdce? Jak pomoct a neškodit?

19.9.2011 00:00

Posilněte zadarmo své zdraví

4.3.2011 00:00

Stroužek česneku denně ochrání srdce

28.1.2010 00:00

Přírodní program pro snižování vysokého krevního tlaku dle Earla Mindela

16.11.2009 00:00

Srdce - SPECIÁL

29.7.2009 00:00

Přidat komentář

 
* *