Oteplení přináší riziko úpalu a úžehu

20.6.2006 00:00
Zdraví

Oteplení, i když po dlouhé zimě vítané, může podle primářky Vilmy Benešové z Nemocnice Na Homolce znamenat pro řadu lidí zvýšené riziko zdravotních obtíží. Po chladných měsících roku jsou oslabeni a jejich organismus se hůře vyrovnává s náhlým náporem slunce a tepla. Hrozí jim úžeh z pobytu na přímém slunci nebo úpal z přehřátí, na ten jsou citliví zejména lidé s nízkým tlakem. Dalším rizikem je dehydratace.

Při pobytu na přímém slunci proto meteorologové doporučují používat ochranné krémy s vysokým faktorem, sluneční brýle a pokrývky hlavy. "Nejvíce ohroženi teplem jsou lidé s nemocemi srdce a cév a dýchacího ústrojí, s alergiemi a vysokým tlakem," řekla dnes Benešová novinářům. Citlivost na slunce mohou zvyšovat antibiotika, léky na alergie a psychiatrické léky, ale také umělá sladidla a antikoncepce.


    Úpal z přehřátí postihne člověka nejspíše ve městě v přeplněných dopravních prostředcích, kde je horko a dusno. Postižený má pocit obluzení, zmatenosti, mohou ho postihnout křeče a mdloby. První pomoc je uložit ho na chladné místo, otírat mu pokožku chladnou vodou, a pokud je při vědomí, podat mu nápoj, nikoli alkoholický, popsala Benešová. Jedinou prevencí úpalu je nosit vzdušný volný oděv, omývat se během dne chladnou vodou a dostatečně pít.


    Úžeh vzniká naopak při pobytu na přímém slunci, zejména s nekrytou hlavou. Pokožka zarudne, mohou se objevit puchýře, bolesti hlavy a zvracení. První pomoc a prevence je stejná jako při úpalu. Citlivější na úžeh jsou lidé se světlou pletí, děti a senioři. Benešová doporučila, aby se lidé nevystavovali mezi 11. a 14. hodinou slunci.


    Důležitý je podle ní i pitný režim, v létě funguje voda v lidském těle jako chladicí kapalina v motoru. Tělo je ze 70 procent tvořeno vodou, pro chod organismu je nezbytná. Člověk denně vyloučí potem až 600 mililitrů vody, močí 1,5 litru, na metabolické procesy v těle spotřebuje až 300 mililitrů, uvedla lékařka.


    Celkově by člověk měl podle ní denně přijmout zhruba 2,5 litru tekutin, v extrémních vedrech či při sportu a fyzické námaze až čtyři litry. Nejvhodnější je čistá voda, doplněná minerálkami, ředěné džusy a také bylinkový a zelený čaj, pro děti i mléčné nápoje. Nevhodné jsou káva a silný černý čaj, protože organismus odvodňují, stejně jako nápoje s obsahem kofeinu.
    Naďa Myslivcová - ČTK

Přehled komentářů

zobrazit všechny komentáře 

Nemohli by lékaři už konečně přestat s tou propagací mléka. Lze...
Toňa  |  22.6.2006 11:55

To je pravda. Děti jsou pak pěkně zahleněné. Mléčné nápoje jsou...
Dita  |  22.6.2006 12:14

Co to má společnýho s úpalem?!
Trixi  |  22.6.2006 13:21

zobrazit všechny komentáře

Přidat komentář

 
* *