Odpolední šlofík

27.6.2003 00:00
Zdraví

Hodinové zdřímnutí během dne je stejně užitečné jako celonoční spánek v posteli. Odpolední šlofík ale funguje jen tehdy, když má spánek správnou kvalitu, soudí experti z harvardské univerzity.

Upozorňují, že normální noční spánek je pořád ještě důležitý pro mnoho životně důležitých funkcí v těle, i když krátké zdřímnutí může značně podpořit schopnost učit se a zapamatovat si.

Mnoho významných lidí tvrdí, že jim stačí jen několik hodin nočního spánku. Jachtařka Ellen MacArthurová plachtila sólově kolem světa a spala přitom jen příležitostně a vždy jen krátce. Mnozí jiní ale říkají, že nemohou plně fungovat, když neprospí celou noc.

Vědci z Harvardu ve studii, která byla uveřejněna v časopise Nature Neuroscience, srovnávali schopnost učit se a pamatovat si u dvou skupin lidí během jediného dne a potom následující ráno. Jedna skupina nesměla během dne vůbec spát a jak se očekávalo, jejich výkonnost odpoledne a večer klesala.

Druhá skupina si mohla odpoledne na hodinku nebo hodinku a půl zdřímnout. Vědci zkoumali kvalitu jejich spánku.

Spánek se běžně dělí na dvě fáze: REM (rapid eye movement - rychlé pohyby očí), která trvá čtvrtinu noci a je spojena se sny, a Non REM (pomalý spánek).

Ti, jejichž spánek prošel oběma fázemi, dopadli při odpoledním učení výrazně lépe než ti, kdo během dne nespali. Dobrovolníci, kteří vůbec nedospěli k fázi REM, si nevedli tak dobře.

Významné je, že za 24 hodin výkon těch, kdo se odpoledne dobře prospali, byla stejná jako těch dobrovolníků, kteří byli testováni po dvou nocích normálního spánku.

Podle Derk-jan Djika z výzkumného střediska přibývá důkazů, že kombinace NREM a REM spánku je důležitá pro učení a pamatování. Nicméně upozorňuje, že z toho nelze dělat závěry, že si běžně vystačíme jen s odpoledním zdřímnutím.

Spánek je užitečný pro mnohem více věcí než byly ty, které se zkoumaly v testu. Jiné výzkumy ukazují, že lidé, kteří mohli spát v noci jen šest hodin, za určitou dobu zjistili, že jim to dost škodí.

Zdroj: ČTK

Přidat komentář

 
* *