Nová doba - nové bolesti

16.11.2017 08:01
Zdraví

Slyšeli jste o tabletovém rameni, blackberry palci, syndromu smskového krku či tenisovém lokti z počítače? Primářka rehabilitačního ústavu MUDr. Michaela Tomanová se v následujícím textu vyjadřuje k častým fyzickým bolestem či trápení za které mohou moderní technologie, nebo například i jóga.

Jaké bolesti mohou vznikat díky moderním technologiím?

Trpí především oblast krční páteře, zápěstí, předloktí, celá záda, podle toho, jak už jsme je stačili přetížit. A nejsou to jen svaly, ale i vazivové tkáně. Třeba v oblasti krku jich je hodně. Navíc špatné postavení hlavy, krku a ramen může způsobit úbytek vitální kapacity plic a sníží se i krevní průtok do mozku. Lidé se pak mohou cítit třeba unavení. Pokud svaly a vazy například na předloktí dlouhodobě přetěžujeme, vytvoří se takzvaný nespecifický zánět. Ortopedi jsou zvyklí dávat pak třeba předloktí do sádry nebo ortézy.

Tenisový loket z počítače

Pokud často pracujete u počítače, můžete mít problémy s karpálním tunelem nebo předloktím. Když budete pokračovat a přetížení ruky bude velké, dopracujete se i k tenisovému lokti. Ten není výsadou sportovců, dnes se hodně spojuje právě s prací na počítači. Možná vám budou léčit úpon právě jen v oblasti lokte, ale to nebude nejspíš správně. Není správné léčit jen jedno místo, musí se řešit celkové nastavení těla a zlepšit funkce svalů předloktí.

Tabletové rameno

Když držíte tablet, čtečku nebo větší chytrý telefon, víc namáháte oblast ramene. Digitální technologie nám působí nejen problémy spojené s krční páteří, ale zároveň i s hrudní a bederní páteří. Ale oblast krku bývá postižená nejvíc, jak dokazuje biomechanický model, který jsme udělali ve spolupráci s Českým vysokým učením technickým. Ukazuje se, že naše krční páteř se posouvá dopředu a jinak zakřivuje. Není prohnutá tak, jak by měla být, ale rovná. Hlavními viníky jsou chytré mobilní telefony, a hlavně hodiny práce ve vynucené poloze.

Jak škodí mobil?
Říkáme tomu syndrom esemeskového krku. Při používání mobilního telefonu stojíme jinak, než je naše tělo přirozeně zvyklé a stavěné. Máme sehnutou hlavu, abychom viděli na obrazovku telefonu. Dlouhodobé přetížení krku může vést, stejně jako u jiných částí páteře, až k počínajícím výhřezům plotének. A to třeba už u dvacetiletých, kteří dlouho sedí, pracují s chytrým telefonem, tabletem či na počítači. Řeknou, vždyť je to jen chvilička, ale oni takhle sedí pořád, ve škole, doma, v dopravních prostředcích, všude je vidíte s ohnutou hlavou. Nasčítá se to. A také nás zlobí takzvaný blackberry palec, pojmenovaný podle prvního mobilu s velkou klávesnicí. Od toho, jak píšeme esemesky nebo surfujeme na mobilu po internetu.


Mohou si lidé ublížit jógou?

Lidé si mohou ublížit například i cvičením jógy. Je totiž jóga a jóga. Někdy se tak říká i cvičení, které je namíchané se vším možným. Klasické jógové cvičení je hodně zaměřené na takzvané posturální svaly, které nás udržují ve vzpřímeném postoji. Ty máme vzhledem ke způsobu života už tak hodně přetížené. Třeba pozdrav slunci je zátěžové cvičení. Ale jógové protahovací a uvolňovací cviky jsou dobré.

Související články

Modré světlo z elektronických přístrojů narušuje spánek

23.9.2017 11:01

Škodlivé návyky pro naše duševní zdraví

6.6.2017 00:01

SMSkový krk - onemocnění nových generací

16.3.2017 00:01

Telefonní chůze - další fáze lidské evoluce?

6.1.2017 00:01

Digitální únava zraku - epidemie 21. století

13.12.2016 00:01

Neseďte monotónně

21.7.2016 00:01

Pozor na syndrom karpálního tunelu

27.4.2016 00:01

Mobily způsobují dětem bolesti hlavy i ochabnutí svalstva. Rady, jak děti chránit.

22.4.2016 00:01

Za bolesti hlavy mohou často špatné brýle

3.2.2016 00:01

Dlouhodobé sezení zmaří veškerý pozitivní efekt cvičení

21.12.2015 00:01

Co vám hrozí při kancelářské práci

29.10.2015 00:01

Fakta o bolesti zad v 10 bodech

18.9.2015 00:01

64% dětí o prázdninách neprovozovalo žádný sport

11.9.2015 00:01

Čím víc sedíme, tím víc nám hrozí úzkost

23.7.2015 00:01

Pozor na modré světlo před spaním

20.1.2015 00:01

Zdravotní rizika sedavého zaměstnání

2.12.2014 00:01

Při práci na počítači mrkejte

23.9.2014 00:01

Tisíce lidí v ČR jsou závislí na sociálních sítích

11.3.2014 00:01

Roste nám generace dětí a mladých lidí na práškách?

5.6.2013 00:01

Přírodní prostředky nápomocné při syndromu karpálního tunelu

17.5.2013 00:01

6 tipů, jak správně pracovat u počítače

26.4.2013 00:01

Sloupková korekční technika

1.3.2013 00:01

Tři čtvrtiny českých dětí se nepohybují ani hodinu denně

3.8.2012 00:01

Jedinečný pomocník v domácí léčbě Handy Cure

12.12.2011 00:01

Životní styl moderního člověka

24.1.2011 00:00

Vitamin B6 a hořčík a syndrom karpálního tunelu

4.6.2010 00:00

Uspořádání pracovní plochy u počítače je prevencí syndromu karpálního tunelu

5.5.2010 00:00

Cvičení na míči

24.10.2008 00:00

Artróza kořenového kloubu palce ruky

5.5.2008 00:00

Časté psaní SMS může vést k bolesti celév ruky i zad

8.4.2008 00:00

Rady pro práci na počítači

10.1.2008 00:00

Cvičení, jež má dětem srovnat záda

5.11.2007 00:00

Třetina populace má alespoň někdy potíže se suchým okem

30.10.2007 00:00

Bolesti kloubů a svalů by si lidé měli léčit sami jen dočasně

18.5.2007 00:00

Z dlouhého vysedávání u počítačů prý hrozí krevní sraženiny

13.4.2007 00:00

Mobily způsobují změny tvaru a funkce palců

21.7.2005 00:00

Vysedávání u počítače vypíná zádové svaly a poškozuje je

31.8.2004 00:00

Jednoduchý strečink proti bolesti hlavy z napětí

22.1.2004 00:00

Základní opatření pro práci u počítače

3.12.2003 00:00

Osvěžující zdřímnutí

4.6.2003 00:00

Suché oči trápí zejména lidi u počítačů

12.4.2001 00:00

Člověk potřebuje pohyb

14.6.2000 00:00

Přidat komentář

 
* *