Nespavost versus nadměrná denní spavost

12.3.2003 00:00
Zdraví

Různými poruchami spánku trpí ve světě 30 až 40 procent dospělých, přičemž více jsou postiženy ženy a starší lidé. S krátkodobou poruchou spánku se však setkalo téměř 95 procent populace.

Vědci prokázali, že většina nespavců trpí více symptomy současně - obtížně usínají, často se budí.

Méně objasněný je ale fakt, že až pět procent lidí v civilizovaném světě trpí nadměrnou denní spavostí, řekl ČTK Karel Šonka z pražské neurologické kliniky 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy.

"Nadměrná denní spavost je ze sociálního hlediska snášena hůře než nespavost a má vliv na soustředění, pracovní výkony, nemocnost," dodal Šonka. Denní spavost vzniká většinou tehdy, když je spánek v noci nekvalitní. Protože se některé choroby projevují pouze v průběhu spánku, má nespavost vliv i na celkovou kvalitu života.

Nespavost zvyšuje pravděpodobnost onemocnění trávícího ústrojí, bolesti hlavy, krku a zad. U postižených nespavostí je čtyřikrát vyšší pravděpodobnost vzniku deprese a úzkosti a výrazně vyšší pravděpodobnost návyku na alkohol. Nespavost je také příčinou snížení imunity. Poruchy spánku jsou zodpovědné za 35 až 50 procent dopravních nehod.

Ve spánku prožije průměrný člověk osminu života. Za posledních 100 let se zkrátila průměrná doba spánku o jeden a půl hodiny. "Z biologického pohledu je to velmi významné a odborníci si lámou hlavu, jestli to nebylo pro člověka příznivé. Hledají se například souvislosti s prodloužením délky života," uvedl odborník.

Více než 60 procent pacientů trpí nespavostí každý den. U asi poloviny postižených ustoupí obtíže spontánně, u každého desátého ze sta obtíže přetrvávají a vyžadují péči lékařů. Za posledních pět let užívá v ČR každý den 20 osob z tisíce nějaký lék proti nespavosti.

Dobrý spánek by měl trvat přibližně sedm až devět hodin. Podle Šonka by měl být správně načasovaný v rámci 24 hodinového rytmu a spát by se mělo v noci. Důležité také je spánek nepřerušovat.

Martina Vašíčková - ČTK

Související články

Jak uspat malého nespavce

17.2.2003 00:00

Trápí vás chrápání?

21.8.2002 00:00

Jak se občerstvit bez kofeinu

5.8.2002 00:00

Jak si udržet dostatek energie

3.5.2002 00:00

Třetina lidí ve spánku chrápe

25.4.2002 00:00

Pravé sny

30.1.2002 00:00

Když nemohu usnout

27.12.2001 00:00

Výběr lůžka a lůžkoviny

16.10.2001 00:00

Rady proti chrápání

28.8.2001 00:00

S věkem se spánek mění

24.5.2001 00:00

Význam hlubokého spánku

4.5.2001 00:00

Fáze spánku

3.5.2001 00:00

Užívání rohypnolu poškozuje nervový systém

26.3.2001 00:00

Spánková obrna

27.12.2000 00:00

Přehled komentářů

zobrazit všechny komentáře 

Dobrý den, nevíte náhodou, jestli se dá nějak ovlivnit potřeba spánku?...
Sirius  |  4.5.2005 18:41

zobrazit všechny komentáře

Přidat komentář

 
* *