Lékaři a pacienti spolu neumí komunikovat

12.9.2003 00:00
Zdraví

Mezi lékaři a jejich pacienty stále existuje komunikační bariéra. Zdravotníci mají sice k dispozici více nových a lepších léků a postupů, ale často zapomínají s pacienty mluvit, upozorňují odborníci.

"Medicína, jak se žene tou technologickou cestou, tak zapomíná na to, že její hlavní úkol je pomáhat trpícímu člověku a ne jen bojovat s chorobami," řekl ČTK psychiatr Radkin Honzák.

Terapeutka Lenka Šimková z Institutu pro systemickou zkušenost vidí komunikační problém v tom, že lékař udělá diagnózu velmi rychle a dál už vlastně nepotřebuje s pacientem mluvit. Doktoři by podle ní měli léčit nejen nástroji a medikamenty, ale také slovem. Lékař však za to, že použije to nejcennější, co v terapii je, to jest lidské slovo a svou účast, nic nedostává, domnívá se Honzák. Lidé si podle něj svých lékařů příliš neváží, jejich společenská prestiž je "naprosto ničemná" a komunikační bariéra se tím prohlubuje.

Oba odborníci vidí problém i v používání žargonu. "Lékaři málo vysvětlují, případně vysvětlují odbornou terminologií. Nejsou zvyklí na to, že tomu člověku je potřeba to vysvětlit několikrát," poznamenala terapeutka. Laik podle ní ale není schopen zapamatovat si napoprvé více odborných informací. Podle Honzáka pacientovi navíc dělá dobře, že s ním lékař hovoří jako rovný s rovným, a proto nepřizná, že mu nerozumí. Dokud komunikační zádrhele nepřerostou v konflikt, tak to vypadá, jako že je všechno v pořádku. "A jednoho krásného dne to v pořádku není," podotkl psychiatr.

Typickým případem byl podle něj případ ortopeda, kterého v březnu zastřelil jeho pacient, nespokojený s provedenou operací. "Všichni měli pravdu, akorát se nedokázali domluvit. Ten pacient měl pravdu, že se necítí dobře a ten ortoped měl pravdu, že je to technicky naprosto dokonalé. A to je ten rozdíl - vnímání celého stavu tím postiženým a tím technologem," vysvětlil Honzák.

Složitost situace si uvědomují i někteří doktoři. "Sami vnímají, že se s tím pacientem nějak nedovedou dohovořit. Je to dlouhá cesta, kterou by si mohli ušetřit, kdyby se hned na tom začátku lépe dohodli," míní Šimková. Lékař by podle ní měl umět pacientovi nabídnout vždycky nějakou alternativu a neopustit ho v okamžiku, kdy jsou všechny možnosti vyčerpány. "Zdravotníci jsou cvičeni na to, aby uměli léčit a vyléčit toho pacienta. Ale už nejsou cvičeni na to, aby s tím pacientem uměli projít i tou situací, kdy léčba selže," uzavřela terapeutka.

Markéta Hrdoušková - ČTK

Přehled komentářů

zobrazit všechny komentáře 

No já nevím ,ale já takovou zkušenost nemám,vždycky se zeptám na co...
Iva  |  10.9.2010 17:55

Začínám mít hodně negativní postoj vůči doktorům. Máte pravdu.....
Jerry  |  28.5.2011 12:23

mlčí a tváří se jak tele - protože není schopen se bránit. (např....
když je pacinent v ohrožení života  |  10.11.2014 09:10

A to furt chtějí přidat! Za co? Akorát ždímají pacijenty a je jim...
!!!  |  10.11.2014 09:20

mohou být někdy neuvěřitelně stručné. Po operaci ruky jsem po 14 dnech...
Lékařské zprávy  |  13.11.2014 20:25

zobrazit všechny komentáře

Přidat komentář

 
* *