Konzultace v lékárně

1.7.2011 00:00
Zdraví

Výhody konzultační činnosti v lékárnách: - úleva lékařům i lékárníkům, - zabránění preskripci několika léků se stejnými účinky od různých odborníků, - ušetření finančních prostředků zdravotním pojišťovnám a pacientovi, - účinnější léčba bez zbytečných vedlejších účinků.

 

„V minulosti byla hlavním úkolem farmaceuta výroba léků. Od momentu, kdy se výroba léků přesunula mimo lékárnu, začali být farmaceuti považováni za pouhé prodavače,“ uvedla Vilma Vranová, manažerka vzdělávacího programu PACE 2015. „Zavádění doplňkových služeb v lékárnách včetně konzultační činnosti pomůže obnovit status lékárníka jako rovnocenného partnera lékaře, který pacientovi dokáže nabídnout mnohem víc než jen výdej předepsaného léku,“ dodala Vranová. Právě platforma PACE 2015 významnou mírou přispěla k zavedení standardů pro konzultační činnost v českých lékárnách. Standardy konzultační činnosti, které vytvořila pracovní skupina PACE 2015, později přebrala Česká lékárnická komora jako doporučený postup pro lékárníky.

„Konzultační činnost se postupně stává součástí standardní péče o pacienta v celé Evropě. Velmi dobré zkušenosti s ní mají například ve Velké Británii, kde je dokonce proplácena zdravotními pojišťovnami,“ připomněla Alena Petříková, zástupkyně České lékárnické komory ve Svazu lékárníků Evropské unie. Dlouhou historii má i v Kanadě. „Když se v Kanadě zastavím ve své lékárně, hned si zjišťují, jaké další léky užívám, zda nejsem na něco alergická nebo jaká onemocnění jsem překonala v minulosti. Na základě těchto informací mi doporučí vhodnou léčbu, případně další opatření, které mohou pomoci ke zlepšení mého zdravotního stavu,“ podělila se o své zkušenosti Suzanne Drisdelle - Guven, obchodní radová Velvyslanectví Kanady v Praze.

O prospěšnosti konzultační činnosti jsou přesvědčeni i lékaři.: „Možnost poradit se o některých zdravotních problémech s lékárníkem lékařům významně uleví. Navíc pomůže zabránit současnému stavu, kdy má řada pacientů předepsaných několik léků se stejnými účinky od různých odborníků,“ uvedl Svatopluk Býma z České lékařské společnosti JEP. „Konzultace tak mohou snížit riziko kontraindikací a zabránit řadě zbytečných nežádoucích účinků. Zdravotní pojišťovny navíc mohou ušetřit - často i desítky tisíc korun na pacienta za rok“ dodal Býma. Následně vyzval ostatní subjekty k vytvoření pravidelných diskusních skupin pro širší implementaci konzultační činnosti v českých lékárnách.

Konzultační činnost znamená poskytování odborných zdravotních konzultací v lékárnách. O řadě zdravotních problémů se tak pacient může poradit se svým lékárníkem bez toho, aby musel navštívit lékaře. V ČR tuto službu poskytuje několik desítek lékáren. Řada dalších poskytuje konzultace ke konkrétním typům onemocnění - mezi tyto aktivity lze zařadit například konzultační dny k ischemické chorobě dolních končetin spojené s měřením průchodnosti tepen, které se jenom v posledních dvou letech konaly ve více než 90 lékárnách po celé republice. 

PACE program (Pharmacy & Apotex Continuing Education) vytvořila největší kanadská farmaceutická společnost Apotex již  v roce 1991 jako program kontinuálního vzdělávání farmaceutů. Záhy se stal neodmyslitelnou součástí edukačních projektů kanadských lékárníků. Jeho hlavní výhodou je široký záběr aktivit, které pomáhají systematicky rozvíjet profesionalitu lékárnického stavu a kvalitu péče o pacienta.

 

Přehled komentářů

zobrazit všechny komentáře 

Ano,dvakrát jsem si nechal poradit v lékárně a bylo to jen o vytáhnutí...
jirka2  |  1.7.2011 17:51

Nemám důvěru v rady v lékarně,někdy toho vědí méně než...
alena  |  4.7.2011 09:00

www.seznam.cz
af  |  17.7.2011 23:07

Problém je, že v lékárně hovoříte pouze se středoškolsky vzdělaným...
Rudolf  |  17.7.2011 23:26

to je zajímavé, protože lékárníci na to studují 5 let na dost...
sona  |  13.9.2011 15:22

zobrazit všechny komentáře

Přidat komentář

 
* *