Když nemohu usnout

27.12.2001 00:00
Zdraví

Snad každý z nás zažil někdy tu situaci, kdy leží v posteli, všude je tma, čas běží a ne a ne usnout. Existuje nějaká možnost jak si v tu chvíli pomoct? Přináším pár rad a jednu speciální techniku usínání na závěr.

Také se stává, že se probudíme uprostřed noci nebo brzy ráno, jsme nevyspalí, máme čas - a spánek nikde. V článku přináším pár dobrých rad, jak znovu usnout a zároveň otvírám diskusi pod článkem na toto téma. Možná že i vy máte nějaký ten svůj způsob, který vám pomáhá usnout?

Potíže s usínáním, přerušovaný spánek či předčasné probouzení mohou být velmi nepříjemné. Celý den se pak cítíme unaveni, těšíme se do postele a když ona vytoužená chvíle opět nastane, s hrůzou někdy zjistíme, že je to stejné jako včera.

Nejprve pár obecných rad, které si neškodí zopakovat, jsme-li právě v takovém nespavém období:

1. Postarejte se, aby v místnosti, kde spíte, nebylo přetopeno a měli jste dost čerstvého vzduchu.
2. Je-li to možné, snažte se o pravidelný spánkový režim - učte své tělo i psychiku, že v určitou dobu je prostě čas jít si lehnout (i když nemůžete hned usnout).
3. Vynechejte spaní přes den - mnozí si jistě řeknou: "co bych za to dal spát alespoň přes den", ale i takových je dost, kteří si jdou po obědě na hodinku schrupnout a večer nezaberou.
4. Nejezte pře spaním (a samozřejmě nepijte kávu nebo silnější čaj). Naopak, přirozeným sedativem je například pivo nebo některé bylinkové čaje.

Někdo je možná zvyklý usínat při tiché hudbě nebo mluveném slovu z rádia. To už je psychologické řešení situace - hudba či mluvené slovo pomáhá odvést pozornost od problémů, které si bereme s sebou do postele, od myšlenek, které nám pořád krouží v hlavě a nedají nám spát.

5. Velmi dobře může pomoci usínání s hudbou, když to ještě doplníte krátkou relaxací.

Přísloví "ráno je moudřejší večera" je před usnutím opravdu velmi užitečné, může nám totiž pomoci odložit starosti na druhý den a v klidu se vyspat. Někdy to nejde tak snadno a pak může pomoci technika "exkurse aneb co jsem dnes zažil". Ta spočívá v tom, že po ulehnutí se ještě ohlédnete za dnešním dnem a to tak, že se pokusíte stručně si vybavit jednotlivé události v opačném sledu. Začnete tedy tím, co se dělo večer a skončíte první ranní vzpomínkou. Důležitá je přitom zásada "žádné vzpomínky dál nerozvádět, u ničeho se nezastavovat, jen si připomenout a jít dál". Zpočátku to nemusí být snadné, máme tendenci u nějakého zážitku setrvat a začít o něm dál přemýšlet. Ale budete-li ukáznění a v ten moment si řeknete, že je třeba jít dál, půjde to. Možná se pak často stane, že nestihnete dojít až na začátek, prostě dřív usnete.

6. Použitím výše popsané techniky "exkurse aneb co jsem dnes zažil" můžete odložit otravné myšlenky, které vám nedají spát.

Poruchy spánky jsou často dobrým barometrem, který vám říká, že něco s vámi po psychické stránce není v pořádku. Tyto poruchy, trvají-li déle, jdou ruku v ruce s depresí či úzkostí z nějakého neřešeného problému. Také stres se umí na našem spánku hodně podepsat. Pak je vhodné se nad sebou zamyslet a poctivě si odpovědět na otázku: "Umím si s touto mojí situací sám poradit?" V případě záporné odpovědi doporučuji vyhledat odbornou konzultaci. Dobrou noc a sladké sny.
Autor: Jan Kulhánek

Související články

Včera v noci se mi zdálo II

20.12.2001 00:00

Včera v noci se mi zdálo

12.12.2001 00:00

Duše ráda přemítá

7.8.2001 00:00

Šamanovo tělo

10.6.2001 00:00

S věkem se spánek mění

24.5.2001 00:00

Význam hlubokého spánku

4.5.2001 00:00

Fáze spánku

3.5.2001 00:00

Asklépiovská medicína pracovala se sny

25.4.2001 00:00

Ďábel, sny a léčení

31.1.2001 00:00

Jak se projevuje deprese?

7.1.2001 00:00

Spánková obrna

27.12.2000 00:00

Když stres útočí

28.11.2000 00:00

Poslouchejte, co říkají vaše sny

30.10.2000 00:00

Sen a smrt

29.10.2000 00:00

Nedostatkem hořčíku trpí velký počet lidí

4.10.2000 00:00

Kofein a závislost

24.8.2000 00:00

Čaj a jeho účinky

4.4.2000 00:00

Dětské sny

20.3.2000 00:00

Narušitelé ozdravného spánku a jak proti nim bojovat

6.1.2000 00:00

Přehled komentářů

zobrazit všechny komentáře 

Studená sprcha a vyvětraný vlahý chladný vzduch na spaní.
Mno  |  13.6.2018 22:10

Pánové usnou vždy po dobrém sexu. Ženy usnou někdy.
Ou  |  13.6.2018 22:48

u mě funguje masturbace , 2x si ho vyhoním a spím jak zabitej.
petr  |  14.6.2018 05:15

I to je možné,sakra jak to ví...
Pepa  |  14.6.2018 09:11

Moc mě trápí spaní. Chodím spát v 6 hodin a usnu až v 10 hodin.
Chybova petra  |  4.8.2018 20:38

zobrazit všechny komentáře

Přidat komentář

 
* *