Jak přežít vánoce v menopauze

20.12.2017 09:01
Zdraví

Svátky jsou plné pokušení v podobě cukroví a velkého množství tučného a mastného jídla. Při nekontrolovaném příjmu nezdravého jídla se u žen v menopauze mohou dostavit nejen nevolnosti, ale též zvýšená nespavost nebo deprese. Kromě zhoršení akutních projevů menopauzy jim hrozí i zhoršení osteoporózy či kvality pleti. Všech dobrot se vzdávat nemusíte, je ale potřeba najít ve stravování rovnováhu a s mlsáním to nepřehánět.

Nadmíra cukru přidá nejen kila, ale také vrásky


Svátky se mimo jiné vyznačují i velkým množstvím různorodých cukrovinek. Ochutnat pár kousků určitě není zapovězeno, ovšem ve větší míře mohou především ženám v menopauze přinést více starostí než potěšení. Nejenže cukr může způsobit nepříjemné přibývání na váze, kterého se pak velmi těžko zbavuje, ale též může zhoršit osteoporózu, na níž jsou ženy v menopauze náchylné. Dlouhodobější nadměrná konzumace cukru vám může rovněž doslova způsobit více vrásek, jelikož zhoršuje kvalitu pokožky a zapříčiňuje úbytek kolagenu, což má vliv na její pružnost. Cukroví se ale nemusíte vzdávat úplně. Při pečení se zkuste poohlédnout po receptech na cukroví ze sušeného ovoce, skvěle se hodí například sušené švestky nebo fíky. Pokud milujete čokoládu, vyměňte mléčnou za hořkou s větším obsahem kakaa nebo se poohlédněte po čokoládě karobové. Zdravější a netradičnější verzi cukroví jistě ocení rodina i hosté.


TIP: Nemůžete-li cukroví odolat, dejte si pár kousků v dopoledních hodinách a odpoledne si zacvičte nebo jděte na procházku. Do programu zařaďte více aktivního odpočinku a uvidíte, že se budete cítit dobře.


Těžká jídla mohou zhoršovat akutní příznaky menopauzy


Mezi oblíbená jídla, jež se často objevují na našich svátečních stolech, patří především jídla nezdravá. Hojně si dopřáváme tučná masa, uzeniny, ale i množství bílého cukru a bílé mouky. „Tuky s nasycenými mastnými kyselinami neprospívají nikomu, ale u žen v období přechodu mohou přinést nejen těžkosti se žaludkem. Nadmíra nezdravých pochutin často zhoršuje akutní příznaky menopauzy, jakými jsou například návaly horka nebo nadměrné pocení,“ vysvětluje Petr Galle ze společnosti Vegall Pharma.
O svátcích proto nezapomínejte jíst pravidelně a menší porce jídel. Budete tak sytá a nebudete mít potřebu se přejídat. Sacharidy si dopřávejte spíše dopoledne, odpoledne se zaměřte na bílkoviny a zeleninu.


TIP: Odlehčit štědrovečerní večeři je snadné. Vyhněte se fritování a rybu upečte v troubě na troše olivového oleje. Majonézu v bramborovém salátu můžete nahradit zakysanou smetanou nebo jogurtem.


Alkoholu se raději vyhněte úplně


Konzumace alkoholu může u žen v menopauze způsobovat či zhoršovat psychické potíže v podobě nervozity, plačtivosti, deprese, náladovosti nebo nespavosti, jež menopauzu často provázejí. Alkohol je navíc doslova kalorická bomba. Tři piva spálíte až po hodinovém plavání, dva panáky rumu vás budou stát hodinu jízdy na rotopedu a tří skleniček sladkého bílého vína se zbavíte až po hodině intenzivní chůze v terénu. Je obecně známo, že ženám v menopauze se kila shazují daleko hůře a pomaleji, proto je lepší se alkoholu vyhnout úplně. Pokud si neumíte představit Vánoce například bez likéru, můžete se zkusit inspirovat v raw receptech. Například „falešný“ vaječný koňak lze připravit z mandlového mléka, banánu, kešu ořechů a pravé vanilky. Doslazuje se často jen lžičkou agávového sirupu. Takovýto koňak vám starosti nepřidá, a navíc je vhodný i pro děti.


TIP: Klasický punč z červeného vína zkuste nahradit nealkoholickým vánočním punčem: do šípkového čaje přidejte kousky citronu, grepu a pomeranče a kousek jablka, povařte spolu se skořicí a hřebíčkem, na závěr doslaďte trochou medu.

Související články

Tchaj-ťi je nejlepším cvičením pro lidi po padesátce

21.7.2017 00:01

Jak se mění sexuální život žen po menopauze?

2.6.2017 00:01

Příznaky signalizující příchod menopauzy

20.4.2016 00:01

Jak zvítězit nad potížemi provázejícími menopauzu?

24.6.2015 00:01

Obávaná menopauza

26.3.2015 00:01

Malá operace pomůže ženám od samovolného únku moči

19.9.2014 00:01

Sladkosti ani alkohol stres nevyřeší

23.5.2014 00:01

Bylinky proti nespavosti

29.4.2014 00:01

Jak přirozeným způsobem udržet zdravou hladinu estrogenu

14.2.2014 00:01

Společné projevy přechodu u žen a u mužů

18.12.2013 00:01

Jak zůstat fit po padesátce

5.2.2013 00:01

Minerály a vitamíny pro zdravé kosti

17.9.2012 00:01

Klimakterium, hormony a isoflavony

11.1.2012 00:01

Recepty na neškodné vánoční sladkosti

15.12.2011 00:01

Fytoestrogeny

27.5.2011 00:00

Otrávený gentleman aneb Syndrom mrzutého muže

2.6.2010 00:00

Vitamin K2 pomáhá u žen po menopauze snížit riziko aterosklerózy

29.6.2009 00:00

Přírodní bylinná terapie v menopauze

8.3.2005 00:00

Hormonální poruchy a padání vlasů

5.10.2004 00:00

Hormonální substituční léčba může zvýšit riziko demence

28.6.2004 00:00

Deprese a doplňková léčba

21.10.2003 00:00

Jaký zvolit přípravek na hubnutí

4.9.2003 00:00

Tichý zloděj

24.6.2003 00:00

Spalovač tuků - LKVB6

17.4.2003 00:00

Sezam - pro zdravé kosti, vlasy a dlouhý život.

14.4.2003 00:00

Přípravky na pročištění organismu

9.9.2002 00:00

Jak působí přípravky na hubnutí

31.7.2001 00:00

Sexuální život ženy v menopauze

12.6.2001 00:00

Základní kritická životní období žen v souvislosti s výživou

3.2.2000 00:00

Přidat komentář

 
* *