Jak přestat zbytečně mrhat energií?

24.6.2014 00:01
Zdraví

Víte, že vás jablko po ránu probere účinněji než šálek kávy? Nebo že vlažná sprcha lépe osvěží váš organismus než studená? O několika možnostech, jak dodat tělu více energie, píše francouzský server Gentside.

Šálek kávy vám po ránu nepomůže nabrat síly. Ranní káva se sice obvykle považuje za nejúčinnější prostředek k odstartování dne v plné formě, ale není nejúčinnějším dodavatelem energie. Kofein vás mentálně povzbudí, ale na fyzický stav nemá téměř žádný vliv. Místo kávy si po ránu raději dejte jablko, jehož ovocný cukr vám dodá energii.


    Potravinové doplňky nejsou zázračným všelékem. Cucáte pastilky s vitamínem C jako bonbony a očekáváte, že se budete cítit lépe. Nicméně některé tyto prostředky ve vysokých dávkách (železo,  vitamínE) mohou být podle četných studií pro zdraví škodlivé. Místo toho, abyste dodávali vitamíny a další nezbytné látky organismu uměle, zvolte přirozenou cestu.


    Studená sprcha stimuluje krevní oběh a zvyšuje svalové napětí, ale zároveň snižuje tělesnou teplotu a tím připravuje tělo na spánek. Místo toho si dejte sprchu vlažnou, o 38 stupních Celsia, která povzbuzuje organismus, netrvá-li déle než deset minut. To je dobrá zpráva pro zimomřivé.


    Bohatýrské jídlo vám pro získání energie nepomůže. I když jste v pokušení dát si po půldenním hladovění pořádné jídlo, není to dobrý nápad. Nutí to organismus pracovat víc, než je nezbytné, a tím pak jen pocítíte další únavu. Buďte tedy u jídla rozumní a položte příbor, jakmile máte pocit sytosti.


    Dlouhá polední siesta nevede k odpočinku. Naopak jste po probuzení z ní ještě více ospalí a navíc to může narušit váš spánkový rytmus. Zvolte krátkou siestu, maximálně 20 minut. Pak završíte den v plné formě.


    Nepomůže vám ani to, jestliže budete vynechávat z potravy tuky. Vyhýbání se tučným jídlům se může stát až posedlostí v době, kdy se chystáte s nadcházejícím létem obléci do plavek. Ovšem některé mastné kyseliny, jako jsou polynenasycené, omega 3 a omega 6, jsou nezbytné pro fungování mozku a k obnově buněk. Místo obvyklého rychlého občerstvení dávejte přednost potravinám bohatým na polynenasycené mastné kyseliny, které si tělo samo nevyrábí.


    Energetické nápoje opravdu energii nedodávají. Studie agentury Anses z roku 2012 prokázala, že mohou vyvolat srdeční nebo nervová onemocnění. Nepleťte si však energetické a energizující nápoje, které se vyrábějí pro sportovce.


    Sport nevyčerpává. Jste-li vyčerpaní, když jste dobíhali autobus, není to tím, že by vás unavila tělesná námaha, ale tím, že dost netrénujete. Jestliže je sport zpočátku unavující, pak dopamin, serotonin, endorfin a adrenalin, které se při něm uvolňují, ovlivňují náš stav a dodávají nám stále více energie. Věnujte se tedy pravidelně fyzické aktivitě a zvykejte postupně tělo na námahu.

Zdroj: ČTK

Související články

Jak získat energii bez kofeinu

16.6.2014 00:01

Čechům chybí vápník a vitamín D

17.2.2014 00:01

Energetické nápoje mohou poškozovat zdraví dětí a mladých lidí

6.9.2013 00:01

Med a skořice pro zhubnutí a příval energie

4.9.2013 00:01

Kofein je nejrozšířenější psychoaktivní droga na planetě

5.7.2013 00:01

Jak předejít jarní únavě

1.4.2013 00:01

Úřady v Americe vyšetřují možnou souvislost mezi úmrtími a energetickým nápojem Monster Energy

6.11.2012 00:01

Zdravé tuky v potravinových doplňcích

29.11.2011 00:01

Jak zvládnout zkouškové období

29.12.2010 00:00

Ženšen, královský lék pro každého

10.12.2010 00:00

Benefity pohybové aktivnosti

18.3.2010 00:00

Zdravé tuky nezpůsobují nadváhu - naopak podporují hubnutí

25.3.2009 00:00

Nízkotučné potraviny nejsou pro děti vhodné

29.4.2008 00:00

Přírodní látky proti únavě

5.6.2007 00:00

Krátký spánek v poledne prospívá srdci

27.2.2007 00:00

Nebezpečí energetických nápojů

15.6.2006 00:00

Čechům chybí nejvíce železo, zinek a vitamin C

25.1.2006 00:00

Jak přežít horké dny

12.8.2004 00:00

Nevyhýbejte se tukům

10.6.2004 00:00

Pohyb a beta-endorfiny

28.3.2003 00:00

Proč na únavu užívat ženšen, když si mohu dát kávu?

20.8.2002 00:00

Jak se občerstvit bez kofeinu

5.8.2002 00:00

Když ve stravě chybí tuky aneb rizika nízkotučných diet

22.11.2001 00:00

Vysprchujte si své bolesti hlavy

15.6.2001 00:00

Člověk potřebuje pohyb

14.6.2000 00:00

Dobré a špatné tuky

22.5.2000 00:00

Vůně místo šálku kávy

11.5.2000 00:00

Přehled komentářů

zobrazit všechny komentáře 

Tak potom asi nezbývá než jenom sedět na zadku, nic nejíst, nic nepít a...
Tom  |  24.6.2014 10:27

To umisteni reklamy vymyslel fakt kreten!!!
xxx  |  24.6.2014 23:08

zobrazit všechny komentáře

Přidat komentář

 
* *