Jak na bolest hlavy z hypoglykémie?

6.2.2003 00:00
Zdraví

Hypoglykémie neboli nízká hladina cukru v krvi je jednou z nejčastějších a "nejspolehlivějších" příčin začátku migrény. Může také vyvolat méně závažnou bolest hlavy "z hladu" i u lidí, kteří na migrény netrpí. Hypoglykémie může vzniknout třemi způsoby: vynecháním jídla, zejména snídaně, držením diety a tím, že jíme jídla bohatá na čisté uhlovodany (bílá mouka, cukr a jiná sladidla) společně s tuky a kofeinem.

Hypoglykemická bolest hlavy se často objevuje po dlouhém ranním spánku o víkendech, protože vlastně nesnídáme v obvyklý čas. Vynechání jídel nebo jídlo jen tak narychlo v běhu - to jsou běžné příčiny hypoglykémie. Jakákoli potravina, ve které je hodně bílé mouky a cukru či jiného sladidla, je-li navíc "spláchnuta" kávou nebo kolovým nápojem, prudce zvýší hladinu cukru v krvi. Cítíme se čilí a plni energie. Ale ne na dlouho!

Tělo spotřebuje tyto čisté potraviny tak rychle, že asi za hodinu nebo o málo později hladina cukru v krvi prudce klesne a my se opět cítíme vyčerpáni a bez energie. Nízká hladina cukru způsobí, že svaly se začnou napínat, a to následně vyvolá roztahování cév v hlavě. Dlouho před tím, než máme naplánováno další jídlo, pociťujeme už plně rozvinutou bolest hlavy.

Naštěstí u většiny postižených, kteří netrpí migrénami, může být bolest hlavy z hladu ukončena ve chvilce, když vypijí velkou sklenicí pomerančové nebo grapefruitové šťávy. Ovocná šťáva však nepomůže, je-li již migréna v plném proudu.

Je dobře, že hypoglykémii se dá předcházet dodržováním jednoduchého programu správné výživy. A ať už jsou naše bolesti migrénové, nebo jednoduše "z hladu", obojí rychle ustoupí společně s hypoglykémií.

Program zahrnuje tři pravidla:

1. Vstávejte každý den ve stejnou dobu a snězte plnohodnotnou snídani. Když už musíte o víkendech spát déle, probuďte se v době, kdy obvykle snídáte, snězte něco lehkého a vraťte se do postele.

2. Jezte všechna jídla v pravidelných intervalech a nevynechávejte žádné z nich.

3. Jezte jídla s vysokým obsahem komplexních uhlovodanů- polysacharidů (tím je myšlen vysoký obsah vláknin) a nízkým obsahem tuků. Přestaňte jíst upravené uhlovodany a snižte spotřebu olejů a tuků. Místo toho se přeorientujte na čerstvé ovoce a zeleninu, celozrnnou stravu, semena a luštěniny. Také můžete mít jednou denně malou porci mořské ryby, kuřete či krocana bez kůže. Netučný bílý jogurt nebo nízkotučný tvarohový sýr jsou stejně hodnotnými zdroji proteinů.

Snídaně je nejvhodnější dobou k tomu, abychom jedli ryby, drůbež nebo netučné mléčné výrobky, proto že protein se tráví pomalu, a to pomáhá stabilizovat hladinu cukru v krvi na celý den. Tuky všech druhů by měly být omezeny na minimum, protože lipidy mohou překážet inzulínovému metabolismu, který je podmínkou nízké hladiny cukru v krvi.

Na druhou stranu jídelníček bohatý na vlákniny stabilizuje hladinu cukru v krvi a napomáhá tomu, že inzulín funguje v těle tak, jak má.

Ve Velké Británii byla uskutečněna tři pozorování hypoglykemických migrén, která ukázala, že přechod na jídelníček bohatý na vlákniny a s nízkým obsahem tuků zredukuje výskyt záchvatů migrény průměrně o 75 % a rovněž sníží intenzitu bolesti hlavy.

Zdroj: Norman D. Ford - Osmnáct přirozených způsobů jak se zbavit bolesti hlavy, nakladatelství Pragma

Poznámka redakce: Stabilozovat hladinu krevního cukru, snížit chuť na sladké pomáhá též pravidelná kontumace sladkovodních řas chlorella.

Přehled komentářů

zobrazit všechny komentáře 

Dobrý den, velmi zajímavý článek. Měl bych jeden dotaz prosíím. To...
Adam  |  21.4.2012 11:50

zobrazit všechny komentáře

Přidat komentář

 
* *