Ideální pozice pro dobrý spánek?

2.6.2016 00:01
Zdraví

Jakou polohu máme při spánku zaujmout, abychom se co nejlépe vyspali? Doporučuje se neusínat pokaždé ve stejné pozici. Existuje ideální poloha, která nám pomáhá usnout a neškodí našemu tělu? Na tyto otázky odpovídá několik expertů, které citoval francouzský deník Le Figaro.

Pro některé z nás není nic pohodlnějšího a více uvolňujícího, než spát tváří v polštáři a na břiše. Ani tato pozice není pro tělo vyhovující. Podle osteopata Célestina Serteleta může spánek na břiše vyvolávat napětí v polykacích svalech a tlak na hrudní koš a může vést k dýchacím obtížím. Tato pozice není ideální ani pro šíji. Kinezioterapeut Jérémie Feutry vysvětluje: “V praxi pozorujeme, že lidé, kteří mají ve zvyku spát každou noc na břiše, trpí bolestmi šíje více než ti, kdo spí na boku nebo na zádech. Když spíte na břiše, máte hlavu otočenou na stranu a to vyvolává tlak na páteř. Navíc se záda stáčejí na stranu, obratle nejsou v rovině. V této poloze je lépe spát na tvrdé matraci a na plochém polštáři.“

Pozice skrčence či plodu v mateřském lůně je nejběžnější, nicméně nevyhovuje všem. “V pozici plodu nezaujímá páteř přirozenou křivku, je zakulacena, jsme zkrouceni a hrudník nemá dost místa. Avšak pro toho, kdo má bolesti v zádech, může být být toto zahnutí způsobem, jak si od nich ulevit. Jestliže máte ve zvyku spát v této poloze, je lepší skrčit jednu nohu a druhou napnout, abyste uvolnili pánev,“ radí Jérémie Feutry.

Často se říká, že spaní na zádech je ideální pro naše zdraví. A pro náš vzhled, neboť obličej není osm hodin svraštělý na polštáři. Všechno ale závisí na tom, jakou máte morfologii a jaké máte matrace. “Jestliže jsou naše záda spíš zahnutá a hlava vystupuje vpřed, je třeba podpořit krk několika polštářky. Příliš tvrdá matrace rovněž způsobuje bolesti, protože svaly jsou stlačeny,“ říká osteopat Sertelet. Pozice se nedoporučuje u osob, které chrápou a trpí syndromem spánkové apnoe.

Aby byla pro tělo ideální, dejte si polštářek pod kolena. “Jestliže je jedna noha napjatá na matraci, má druhá tendenci se sklánět, což vyvíjí tlak na hýžďové svaly a napětí v kyčli a pánvi,“ vysvětluje Sertelet. A pokud jde o vliv na tvorbu vrásek? Expert vybízí k obezřetnosti: “Spánek na stejném boku může vést k mačkání kůže a svalů, neboť krev a kyslík nepronikají správně do pokožky a regenerace je méně úspěšná. Navíc by bylo nutné spát celou noc bez hnutí, což se stává je výjimečně!“

Jestliže se cítíte dobře, když ležíte na straně a máte ruku pod polštářem, výše, než jsou ramena, stlačujete si krevní cévy a nervy, a to může vést ke ztuhlosti nebo zdřevěnění ruky. Navíc je váha soustředěna na ramena. Když se vzbudíte, budou vás bolet, vysvětluje Sertelet. Na rozdíl od toho, co se často říká, spaní na pravé straně nepřispívá k pálení žáhy, ani spaní na levé straně nezabraňuje jaterním problémům. “Tato poloha má smysl u těhotných žen. “Jestliže chcete vylepšit tuto pozici, umístěte polštář mezi kolena, aby stehenní kost byla v rovině s pánví,“ uvádí Sertelet.

Osteopat je kategoricky proti tomu, abychom spali celou noc v jediné poloze. Lépe je pozice během noci měnit, abychom nebyli druhý den ráno zdřevěnělí a ztuhlí.

Zdroj: ČTK

Související články

Spánek a civilizační choroby

29.4.2016 00:01

Spaní s rodiči v posteli dětem neškodí

14.4.2016 00:01

Jak v těhotenství přivolat spánek

13.4.2016 00:01

Nejčastější poruchy spánku u dětí

6.4.2016 00:01

Jednoduchý recept na klidný spánek

17.2.2016 00:01

6 zajímavostí o spánku a snění

27.3.2015 00:01

Teenageři by neměli před spaním koukat do mobilů

11.3.2015 00:01

4 hříchy proti spánku

27.2.2015 00:01

Chodit včas spát je důležité pro duševní zdraví

29.1.2015 00:01

Pozor na modré světlo před spaním

20.1.2015 00:01

Jak dlouho si zdřímnout, aby z toho měl mozek největší užitek

21.11.2014 00:01

3 chyby vedoucí k bolestem pohybového aparátu

27.10.2014 00:01

Čtyři potraviny pro dobrý spánek

22.10.2014 00:01

Společná ložnice: ano, nebo ne?

18.2.2014 00:01

Vliv úplňku na lidský spánek

12.9.2013 00:01

5 nejlepších potravin pro klidný spánek

9.9.2013 00:01

Metody k uspání miminka

5.4.2012 00:01

Bylinky pro klidný spánek

29.3.2012 00:01

Relaxační levandulová masáž pro klidný spánek

6.5.2011 00:00

Dlouhodobá nespavost je nemoc

5.1.2010 00:00

Máte problém? Zkuste si zdřímnout!

4.11.2009 00:00

Ženy se lépe vyspí s mužem po boku

14.10.2009 00:00

Mýty o spánku a bdění

7.10.2009 00:00

Špatný spánek může být smrtelný, tvrdí vědci

22.9.2009 00:00

Pravidla spánkové hygieny

25.8.2009 00:00

Synchronizace spánku a bdění

3.6.2009 00:00

Nespavost a její dopady

16.4.2009 00:00

Jak přežít noční směny - Směnný provoz je nepřítel spánku

27.3.2009 00:00

Zajímavosti o spánku

18.3.2009 00:00

Vy, světlo a melatonin

24.10.2008 00:00

Dopřejte si kvalitní spánek

11.6.2008 00:00

Mládež žije s časovým skluzem

14.5.2008 00:00

Pro ženy je nedostatek spánku nebezpečnější

6.5.2008 00:00

Poruchy spánku mají to dopad na zdraví

19.2.2008 00:00

Spánek, nespavost, nadměrná spavost, sny, chrápání - SPECIÁL

5.2.2008 00:00

Málo spánku vede k nezájmu o sex

15.11.2007 00:00

Co se s vámi v noci děje?

5.9.2007 00:00

Devět jídel pro klidný spánek

13.3.2007 00:00

Krátký spánek v poledne prospívá srdci

27.2.2007 00:00

Délka spánku malého dítěte

17.10.2006 00:00

Nový noční život

13.7.2006 00:00

Náročné noci s dítětem

7.6.2006 00:00

Zvláštní spánkové jevy

31.5.2006 00:00

Sedmispáči si krátí život

3.5.2006 00:00

Spánek není ztracený čas

21.3.2005 00:00

Jak podpořit produkci serotoninu

5.11.2004 00:00

Spánková apnoe je nebezpečná porucha

14.10.2004 00:00

Spánek s rozsvíceným světlem představuje riziko leukémie

15.9.2004 00:00

Učení ve spánku

18.6.2004 00:00

Ideální je spát osm hodin

23.4.2004 00:00

Spánek bystří mozek

3.2.2004 00:00

Osvěžující zdřímnutí

4.6.2003 00:00

Přijďte nespavosti na kloub!

24.3.2003 00:00

Nespavost versus nadměrná denní spavost

12.3.2003 00:00

Jak uspat malého nespavce

17.2.2003 00:00

Trápí vás chrápání?

21.8.2002 00:00

Třetina lidí ve spánku chrápe

25.4.2002 00:00

S věkem se spánek mění

24.5.2001 00:00

Význam hlubokého spánku

4.5.2001 00:00

Fáze spánku

3.5.2001 00:00

Užívání rohypnolu poškozuje nervový systém

26.3.2001 00:00

Spánková obrna

27.12.2000 00:00

Sladké sny

9.6.2000 00:00

Recept na dobrý noční spánek

5.4.2000 00:00

Narušitelé ozdravného spánku a jak proti nim bojovat

6.1.2000 00:00

Přidat komentář

 
* *