3.9.2009 00:00
Zdraví
Oči patří mezi orgány nejvíce citlivé na dostatečný přísun živin. Některé z nich jsou ale důležitější než jiné a podle vědeckých výzkumů může jejich užívání dokonce vést ke zlepšení vidění u některých očních nemocí.
Vitamin A - podporuje ochranu očí proti volným radikálům, toxinům i zánětlivým procesům. Nedostatek může vést k syndromu suchých očí, ale i k vážným poruchám zraku. Jeho nedostatek byl čast pozorován u osob se zeleným zákalem a makulární degenerací.
Vitamin B1 - je nutný pro zdraví optického nervu, jeho nedostatek je typický pro pacienty s glaukomem.
Vitamin B2 - podporuje fungování receptorů a také produkci glutathionu, hormonu s výraznými antioxidačními vlastnostmi, který je pro zdraví očí nezbytný. Výzkumy japonských vědců prokázaly, že denní příjem 10 mg vitaminu B2 zvýší produkci glutathionu o 83%.
Vitamin B3 - zlepšuje cirkulaci krve a tím i výživu očí.
Vitamin B5 - posiluje nadledvinky, jejichž hormony pomáhají regulovat nitrooční tlak.
Vitamin B6 - je důležitý u syndromu suchých očí, zlepšuje absorpci hořčíku a pomáhá snižovat nitrooční tlak. Jeho nedostatek zvyšuje riziko makulární degenerace.
Kyselina listová - je nezbytná pro metabolismus draslíku.
Vitamin B12 - pomáhá chránit oční nervy a podle japonských vědců může jeho užívání zabránit zhoršení vidění u pacientů s glaukomem.
Vitamin C ?silný antioxidant. Podle britských vědců může jeho dostatečný příjem snížit riziko šedého zákalu až o 60%. Důležitý je i u zákalu zeleného, neboť příznivě ovlivňuje produkci nitroočního tlaku, a jeho nedostatek ztrojnásobuje riziko makulární degenerace.
Vitamin E - silný antioxidant, který pomáhá redukovat nitrooční tlak, stabilizuje buněčné membrány a chrání cévy před působením volných radikálů.
Hořčík - podporuje relaxaci očních svalů a je nezbytný pro produkci slz.
Selen - je nutný pro správnou funkci glutathionu. Osoby trpící makulární degenerací navíc uvádějí zlepšení vidění po užívání selenu v kombinaci s vitaminem E.
Zinek - pacienti s makulární degenerací užívající zinek často uvádějí zlepšení vidění, neboť chrání před degenerací buňky sítnice.
Lutein a zeaxantin ? tyto dva karotenoidy se nacházejí hlavně v zelenině s tmavě zelenými listy (např. špenát). Jsou nutné pro tvorbu očních pigmentů a zároveň působí jako silné antioxidanty. Podle nizozemských vědců může jejich dostatečný příjem zpomalit stárnutí buněk oční čočky. Odborníci z Harvardské univerzity zase zjistili, že lidé, kteří konzumují alespoň 2x týdně zeleninu s tmavými listy, jsou o 46 % méně ohroženi makulární degenerací.
Lykopen - červený pigment nacházející se hlavně v rajčatech, vodním melounu či růžovém grapefruitu je silným antioxidantem. Jeho nedostatečný příjem zvyšuje riziko makulární degenerace až 20x.
Flavonoidy ? čínští vědci prokázali, že konzumace potravin bohatých na tyto látky (bobulové ovoce, zelený čaj apod.) chrání buňky před volnými radikály, zlepšuje stav cév zásobujících oči a pomáhá předcházet šedému zákalu a dalším chorobám.
Aminokyseliny ? zásadně důležité jsou zejména cystein, glycin a kyselina glutamová, které tvoří hormon glutathion, hlavní antioxidant v našich očích. Podle výzkumu P. Sternberga z roku 1988 mají pacienti s makulární degenerací v očích průměrně o 58 % méně glutathionu a jeho nízká hladina může vést i ke vzniku šedého i zeleného zákalu a vloček ve sklivci. Nezbytná je i aminokyselina taurin, která chrání buňky sítnice před UV zářením.
Nenasycené mastné kyseliny - výzkum R.E. Andersona z roku 1984 prokázal, že čtyřtýdenní léčba pomocí omega-3-nenasycených kyselin zlepšila vidění u 85 % pacientů nad 70 let. Tyto látky jsou totiž nezbytné pro regeneraci sítnice, vedení nervových vzruchů, regulaci hladiny cholesterolu a krevní zásobení sítnice. Důležité jsou rovněž omega-6-nenasycené mastné kyseliny, které zmírňují zánětlivé a degenerativní procesy a pomáhají redukovat nitrooční tlak.
Potraviny, které škodí
Očím v první řadě neprospívá přejídání. Omezíme-li celkový kalorický příjem o 20 - 40%, snížíme tím riziko vzniku šedého zákalu až na polovinu. Z jednotlivých potravin je pak škodlivý zejména cukr, jehož vysoká hladina v krvi přímo podporuje vznik šedého zákalu (diabetici jsou proto touto nemocí ohroženi až 4x více). Nevhodná je i vysoká konzumace mléčných výrobků z pasterizovaného mléka (laktóza totiž ničí v očích zásoby glutathionu a vitaminu C), výrobků z bílé mouky, živočišných tuků, margarinů, červeného masa, nadměrnou kávy, soli, umělých sladidel a alkoholu.
Potraviny, které prospívají
Důležitá je hojná konzumace zeleniny, zvláště pak druhů bohatých na antioxidanty a rostlinné pigmenty (česnek, cibule, špenát, žlutá a oranžová zelenina, listová zelenina, rajčata, červená řepa).
Z ovoce očím prospívají zejména borůvky. Jsou totiž bohaté na antokyany chránící čočku a sítnici před degenerativními procesy, podporují obnovu jejich buněk, prospívají cévám zásobujícím oči, příznivě ovlivňují noční vidění a zaznamenán byl i jejich pozitivní vliv při krátkozrakosti. Velmi vhodné jsou i další druhy bobulového ovoce, zejména brusinky (bohatý zdroj antioxidantů), maliny, ostružiny či černý rybíz. Dopřát si můžete i kiwi, pomeranče, červený grep či meloun.
Z ostatních potravin očím svědčí například mořské ryby a řasy, vejce, celozrnné obiloviny a fazole.Vhodný je olivový olej nebo extrakt z olivových listů. Mezi nejúčinnějším antioxidanty vůbec patří extrakt z olivový šťávy. Důležitý je i dostatečný příjem tekutin, které podporují odvod toxických zplodin z očí.
V praxi se osvědčili doplňky stravy, které při správný kombinaci látek můžou viditelně podpořit zlepšování zraku nebo zastavit zhoršování. Doporučuje se v průběhu dne střídáte účinný antioxidant a extrakt z vhodného ovoce.
linkuj | google | vybrali SME komentovat | tisknout | doporučit
4.8.2009 00:00
20.7.2009 00:00
22.6.2009 00:00
28.5.2009 00:00
5.5.2009 00:00
15.1.2009 00:00
8.10.2008 00:00
4.3.2008 00:00
8.1.2008 00:00
20.11.2007 00:00
14.9.2007 00:00
12.4.2007 00:00
3.4.2007 00:00
16.3.2007 00:00
31.8.2006 00:00
5.8.2005 00:00
28.4.2005 00:00
12.7.2004 00:00
22.6.2004 00:00
19.2.2003 00:00
12.4.2001 00:00
30.11.2000 00:00
18.1.2000 00:00
17.5.2012 00:01
3.5.2012 00:01
1.5.2012 00:01
25.4.2012 00:01
23.4.2012 00:01
20.4.2012 00:01
19.4.2012 00:01
17.4.2012 00:01
13.4.2012 00:01
12.4.2012 00:01
Komentářů: 465 | Poslední komentář: 17.5.2012 09:04
Komentářů: 2302 | Poslední komentář: 17.5.2012 08:56
Komentářů: 1023 | Poslední komentář: 17.5.2012 08:55
Komentářů: 15229 | Poslední komentář: 17.5.2012 08:55
Komentářů: 701 | Poslední komentář: 17.5.2012 08:49
| Doktorka.cz | Databáze | Diskuze | Nákupy | Další |
|---|---|---|---|---|
ISSN 1213-1903 | © 1999-2011 Vitamins Cosmetics s.r.o. | Kontakt | Reklama | RSS | Právní doložka
Realizace PragueBest | Redakční systém