Brzy ráno vstávat nesvědčí zdraví

31.8.2018 00:01
Zdraví

Pokud využijete víkendu a jdete spát o hodně později než obvykle, pak to nesvědčí vašemu organismu, i když si ráno přispíte. Alespoň to tvrdí autoři americké studie zkoumající změny rytmu mezi pracovním týdnem a víkendem, píše francouzský list Le Figaro. Tato změna se projeví nepříznivým stavem hladiny inzulinu, hormonu, který snižuje hladinu cukru v krvi, a zvýšením hladiny triglyceridů v krvi, ale také zvýšeným rizikem obezity. Ve skutečnosti je pravděpodobné, že škodí časné vstávání v pracovním týdnu, nikoli víkendové vyspávání. Zvláště u jednotlivců, kteří chodí raději pozdě spát.

Nutnost brzy vstávat do práce u osob, které jsou večer dlouho vzhůru, vede k narušení přirozeného biologického rytmu. Jde o skutečnou pásmovou nemoc, která postihuje dvě třetiny populace, tvrdí profesor Till Roenneberg z Ústavu klinické psychologie při mnichovské Univerzitě Ludvíka Maxmiliána, který tento termín vymyslel. Je to jako kdybychom každý víkend změnili časové pásmo!

Vědce už dlouho zajímá, zda se dopad “sociální pásmové nemoci“ na organismus podobá tomu, když v noci málo nebo špatně spíme. Je totiž známo, že tento typ narušení zvyšuje riziko metabolické nerovnováhy a obezity, zvyšuje krevní tlak a vede k depresím.

“Laboratorní studie na lidech ukázaly, že když se zredukuje spánek, například na čtyři hodiny v noci, objevuje se intolerance glukózy, kdy se narušuje vstřebávání cukrů, jakož i neodolatelná chuť na tučné a sladké potraviny,“ vysvětluje Clifford Saper, profesor neurologie na Harvardově univerzitě ve Spojených státech.

Avšak studie na zvířatech rovněž ukázaly, že narušení obvyklého rytmu vstávání a usínání, bez omezení délky spánku, může mít stejně nepříznivý vliv na metabolismus. Vzniká tedy otázka, jaký vliv má změna rytmu na člověka.

Lékařka Patricia Wongová a její kolegové z lékařské fakulty v Pittsburgu v Pennsylvánii studovali po dobu jednoho týdne spánkový rytmus 447 osob ve věku od třiceti do čtyřiapadesáti let, které měly běžnou pracovní dobu. Tito lidí o víkendu pozdě vstávali a chodili pozdě spát.

Ať už využili sobotního večera k posezení s přáteli nebo si jen na ráno nenařídili budíka, výsledek byl stejný: 85 procent lidí se o víkendu budilo později než v týdnu, v průměru o 44 minut.

Pokusné osoby pak byly podrobeny sérii krevních testů, aby se ověřil dopad změny rytmu na jejich metabolismus. Ukázalo se, že pásmová nemoc má na organismus katastrofální vliv.

“Je to velmi zajímavá studie,“ říká profesor Saper. “Jde o ojedinělý výzkum na člověku v jeho přirozeném prostředí. Ukazuje, že ti, kdo se musejí nejvíce přizpůsobit pracovní době, jsou náchylní k poklesu hladiny ´hodného´ cholesterolu, ke zvýšení hladiny inzulinu a triglyceridů, jakož i ke zvýšení hmotnosti a obvodu pasu,“ dodává.

Zdroj: ČTK/Le Figaro

Související články

Spánek pomáhá zhubnout

9.6.2019 00:00

Melatonin a poruchy spánku a biologického rytmu

19.4.2018 00:01

Proč senioři špatně spí

27.3.2018 00:01

Nespavost může být příčinou duševní choroby

22.9.2017 09:01

Pět ranních rituálů pro úspěšný den

1.9.2017 00:01

6 nejběžnějších příčin nespavosti

26.5.2017 00:01

8 mýtů kolem spánku

11.5.2017 00:01

Spíte ve tmě?

5.5.2017 00:01

Výhody včasného ukládání dětí ke spánku

28.9.2016 00:01

Jak zvládnout školní rok v pohodě

21.9.2016 00:01

Syndrom zdravého životního stylu aneb nic se nemá přehánět

14.9.2016 00:01

V létě se kvalita spánku zhoršuje

11.7.2016 00:01

Nejčastější poruchy spánku u dětí

6.4.2016 00:01

Nespavost jako životní styl

9.9.2015 00:01

Zvonící budík může být zdraví nebezpečný.

8.5.2015 00:01

Pozor na modré světlo před spaním

20.1.2015 00:01

Symptomy adrenální únavy a sedm způsobů, jak podporovat a léčit své nadledvinky

28.11.2013 00:01

Bylinky pro klidný spánek

29.3.2012 00:01

Jak se vyspat do růžova

12.4.2011 00:00

Jak se zklidnit před usnutím

25.1.2011 00:00

Když je v mozku nedostatek serotoninu

15.4.2010 00:00

Když v mozku je nedostatek GABA

9.3.2010 00:00

Léky proti depresi a nespavosti mohou u seniorů způsobit nebezpečné pády

10.2.2010 00:00

Dlouhodobá nespavost je nemoc

5.1.2010 00:00

Mýty o spánku a bdění

7.10.2009 00:00

Špatný spánek může být smrtelný, tvrdí vědci

22.9.2009 00:00

Přeřizování biologických hodin je rizikem pro lidské zdraví

5.8.2009 00:00

Nespavost může vést k tloustnutí

9.6.2009 00:00

Synchronizace spánku a bdění

3.6.2009 00:00

MEDUŇKA LÉKAŘSKÁ - proti nespavosti, úzkosti a nevolnosti

22.5.2009 00:00

Nespavost a její dopady

16.4.2009 00:00

Jak přežít noční směny - Směnný provoz je nepřítel spánku

27.3.2009 00:00

Zajímavosti o spánku

18.3.2009 00:00

Nespavost - nedostatek hořčíku, vitamínů B, dysfunkce žlučníku či kůry nadledvin?

4.3.2009 00:00

Při cestách do vzdálenějších krajů pozor na pásmovou nemoc

25.8.2008 00:00

Mládež žije s časovým skluzem

14.5.2008 00:00

Poruchy spánku mají to dopad na zdraví

19.2.2008 00:00

Spánek, nespavost, nadměrná spavost, sny, chrápání - SPECIÁL

5.2.2008 00:00

Hovory mobilem před spaním mohou zhoršit spánek

1.2.2008 00:00

Způsobuje práce na směny rakovinu?

6.12.2007 00:00

Jak vyzrát na noční vedra

20.7.2006 00:00

Účinky světla na psychologii a chování lidí

21.12.2005 00:00

Nebezpečné poruchy spánku

11.3.2005 00:00

Jasné osvětlení a brzké vstávání proti depresím

15.10.2004 00:00

Biologické hodiny člověka se zpožďují denně o 12 minut

15.3.2004 00:00

Denní a sezónní rytmy

2.4.2003 00:00

Když nemohu usnout

27.12.2001 00:00

Přidat komentář

 
* *