Bolesti na hrudi - srdce nebo páteř?

3.10.2006 00:00
Zdraví

Píchání u srdce spojené s pocitem úzkosti a obav přichází často v klidu, během noci nebo v závislosti na nějakém psychickém rozrušení častěji, než po fyzické námaze. Od typické srdeční slabosti ji můžeme rozpoznat vyhmátnutím bolestivého bodu vlevo od prsní kosti asi tři cm v úrovni 3.- 4. žebra.

Bolestivý bod je malý jako špendlíková hlavička, ale jeho správným rozmasírováním zjistíme, že bolest vyzařuje do srdeční krajiny na hrudník z páteře z oblasti mezi lopatkami. Příčinou jsou křeče svalů vystýlajících vnitřní plochu lopatek, dále kloněných a rombických svalů zad. Bolest je ohraničená a lokalizovaná skutečně do jednoho malého bodu na rozdíl od bolesti koronární, která se projevuje plošnou bolesti a je často spojená s dechovými potížemi a vyzařováním do horních končetin, do krku nebo také do zad.

Rozlišení typu bolesti je často otázkou odborného posouzení lékařem. Pokud je vyloučeno aktuální postižení srdce a bolest je charakterizována jako "od páteře", i když pacient současně trpí koronární nemocí, a je třeba po infarktu nebo srdeční operaci, je vhodné naučit se s takovouto bolestí účinně pracovat.

Vzhledem k vzájemné, nejen reflexně-nervové, propojenosti orgánů, svalů a všech součástí pohybového aparátu do jednoho funkčního celku je správné konstatovat, že vše souvisí se vším. Jinými slovy působením na páteř, např. cvičením nebo masáží, ovlivňujeme nejen pohybový systém, ale léčíme tím i projevy orgánové nedostatečnosti a tedy nepřímo i srdce a krevní oběh.

V souvislosti s těmito skutečnostmi není od věci říci, že problematika tzv. školské medicíny, naráží na zeď své omezenosti a není schopna trpícímu člověku nabídnout víc, než jen málo pochopitelné závěry, prášky a pokud nejde o akutní a život ohrožující stav, tak už jen velmi málo účinnou pomoc.

Na řadu a ke slovu pak přichází medicína alternativní se všemi svými člověku mnohem bližšími a pochopitelnějšími postupy a vysvětleními. To, že je nutné chronicky bolestivé místo nutné rozmasírovat vhodnou akupresurou nebo zkrácené a oslabené svaly protáhnout a posílit je celkem každému jasné. Člověk tady potřebuje hlavně od lékaře mít vše vysvětleno a naučit se samostatně se zdravotním problémem pracovat. Lékař pak dohlíží a kontroluje správnost a efektivnost naordinovaného léčebného postupu pacientem. Působí zde jako poradce a jeho pozice se čím dál tím více přibližuje postu instruktora nebo sportovního trenéra zdravého životního stylu. Pacient přestává být nesvépravnou obětí svých chyb, ale začíná chápat svou tvůrčí úlohu a odpovědnost v procesu léčení a aktivního sebeuzdravování.

Způsoby autorehabilitace (=sebeléčení) lze rozdělit do tří skupin:
1. Masáž aktivních akupresurních bodů.
2. Speciální cvičení na uvolnění bolestivého spasmu.
3. Uvolňovací technika s použitím vizualizace a koncentrace na dech.


Ad 1.:
Bolestivé místo koresponduje s 24. AKU bodem uloženým na dráze ledvin vlevo, to je přibližně 3-5 cm od středu hrudní kosti. Aktivní bod najdeme snadno, protože je oproti okolí výrazně citlivý a při silnějším tlaku bolest prozařuje skrz hrudník směrem k hrudní páteři. Bod můžeme právě tak středně silným aku-tlakem ošetřit kruhovitou masáží prováděnou ve směru hodinových ručiček po dobu 10-15 ti minut 2-3x denně, popř. podle potíží.

Ad 2.:
Účinným cvičením jsou techniky směřující k protažení zkrácených prsních svalů a svalů mezilopatčí vč. dalších, které jsou uloženy v hlubších vrstvách zad kolem hrudní a krční páteře.
Základním cvikem je v poloze v sedu (lze i na židli) tlačení loktů obou rukou uložených v zátylí. S nádechem tlačíme lokty pokrčených paží nazad a s výdechem uvolníme. Opakujeme asi 5-7x.
Vyloženě léčivým a skutečně mocným je cvik z jógy, který se nazývá Orel.Dokonalá pozice je pro většinu lidí dost náročná, ale pro naše účely plně postačí poloviční poloha, která pracuje s pažemi.
Levou horní nataženou končetinu přeložíme přes pravou v úrovni loktů před hrudníkem.Pravou ruku otočíme dlaní dolů a přiblížíme ji jakoby podhmatem k dlani pravé tak, aby se malíček pravé ruky spojil s palcem ruky levé. Cvik je obtížný pro lidi s krátkými pažemi, ale postupným tréninkem lze docílit i dokonalé polohy, kdy se vzájemně spojí dlaně obou rukou.V poloze setrváme a soustředíme se na postupně se rozpouštějící napětí zádových svalů. Již tato statická fáze opakovaně prováděná postupně potíže odstraní.ještě intenzivnější je dynamická fáze, kdy s nádechem vzájemně propletené paže zvedáme vzhůru a s výdechem vracíme zpět. Nadloktí se ve statické fázi může opírat o přední plochu hrudníku.

Ad3.:
Další technikou, kterou můžeme provozovat i samostatně, nebo jako vhodné doplnění obou předcházejících je relaxační technika s koncentrací na dech, který představuje životní energii. V poloze v lehu na zádech se uvolníme podle některé nám blízké relaxační techniky a ve stadiu dostatečné svalové relaxace se soustředíme na bolestivý bod v oblasti hrudníku. Uvědomíme si toto místo, popř. si je zpřítomníme doložením pravé ruky na toto místo za použití vizualizace zlatého proudu životní energie, která vstupuje s nádechem tímto bodem jako vstupní branou do našeho nitra a s výdechem se rozlévá uvnitř hrudníku a následně celého těla. Opakujeme tak dlouho, dokud nepocítíme úlevu a necháme pak doznít účinky cvičení ještě po dobu několika minut ve výchozí poloze.

Dr.Tomáš KILIAN
Lázně Libverda-Léčebna Nový dům

Související produkty

Přehled komentářů

zobrazit všechny komentáře 

Co jsou to schvormovy uzly,osteofyty,sondylofyty.Maám bolesti L péteřeSL...
Vlasta Koudelková  |  22.2.2009 17:27

Možno s tým súhlasiť.
Pavel  |  3.1.2010 23:25

Aký mate na tento komentár názor?
pavel  |  9.1.2010 10:17

tak ad udela sex a uz to bude pryc :D
sexi  |  11.7.2012 17:22

zobrazit všechny komentáře

Přidat komentář

 
* *