5 tipů, jak bojovat s osteoporózou

1.11.2017 08:01
Zdraví

Z 85 % je dědičná, jen v České republice jí trpí 750 tisíc lidí, ženy postihuje až třikrát častěji než muže. To jsou údaje, které doprovázejí onemocnění zvané osteoporóza. Ta je typická úbytkem kostní hmoty a řídnutím kostí, které ztrácejí pevnost a kvalitu. Následkem toho nás bolí záda, dochází ke zlomeninám a snižuje se i tělesná výška. Nemoc přitom na začátku přichází zcela nenápadně. Seznamte se s pěti tipy, jak se nemoci bránit.

Tip č. 1: Vápník dodají tělu hlavně ryby bohaté na kosti
Ačkoliv se kosti v průběhu života mění a jejich metabolismus se rok od roku liší, stále platí, že vápník je základním stavebním kamenem pevných kostí. Zdravá kostní tkáň je dokonce čtyřikrát pevnější než beton. Největší hustotu mají lidské kosti kolem 35. roku života, poté začínají přirozeně ztrácet kvalitu. Jestliže nevěnujeme včas dostatečné úsilí prevenci, můžeme si v budoucnu přivodit nepříjemné zdravotní obtíže. Právě zvýšený příjem vápníku je jednou z nejvýznamnějších forem prevence. Na kalcium jsou bohaté mléčné potraviny, ryby, které obsahují více kostí, jako je losos, sardinky nebo sleď, ale také vařený špenát a brokolice, sušené fíky, mandle nebo fortifikované sójové produkty a tofu.


Tip č. 2: Pro zdravý růst kostí je důležitý vitamín D, fosfor a bílkoviny
Kromě vápníku, kterého by lidské tělo mělo každý den přijmout 1 200 miligramů, zvýšíme ochranu před osteoporózou též pomocí vitamínu D. Tento vitamín se do těla dostává přirozeně ze slunce, ovšem se stoupajícím věkem bychom jeho přísun měli podpořit i stravou. V jídelníčku by proto neměla chybět vejce, tučné ryby, například losos nebo makrela, obiloviny, hovězí játra či pomerančová šťáva. Dalším stavebním kamenem pro pevné kosti je fosfor, který najdeme v dýňových semínkách, vyzrálých sýrech typu parmezán, kozím sýru, mušlích, ořechách a vepřovém mase. Posledním nutričním nástrojem, jak zvýšit kvalitu kostí, jsou bílkoviny. Na talíři by se mělo proto objevit co nejvíce luštěnin, drůbežího masa a sóji.


Tip č. 3: Rakytník je vitamínovou bombou pro kosti
Nemalý podíl na podpoře zdravých kostí mají i byliny. Bohatým zdrojem látek na posílení kostí je například rakytník. Ten obsahuje vitamín D, jenž podporuje resorpci vápníku, vitamín K, který mineralizuje kosti, a vitamín C přispívající ke zdravému vývoji a růstu kostí. Pro lepší stav kostí lze užívat i tinkturu z pupenů jedle, protože pomáhá udržet rovnováhu fosforu a vápníku v těle. Mineralizaci kostí podporují rovněž pupeny sekvoje. Kromě kostí jsou důležité i chrupavky a klouby, které pomáhá udržovat tinktura z borovice sosny. „Borovice sosna stimuluje revitalizaci kostní tkáně i chrupavek a udržuje v nich hladinu vápníku.,“ radí nejznámější česká bylinkářka Jarmila Podhorná ze společnosti Naděje, která se zabývá výrobou přípravků z rostlin.


Tip č. 4: Aerobní cvičení posílí kosti, ale nezatíží je
Posílit během života nepotřebují jen svaly, ale i kosti. Pro jejich kvalitu je dobré především posilování s vlastní hmotností těla, které kosti nepřetěžuje přídavným závažím. Mezi nejvhodnější patří aerobní cvičení, zejména pak aqua aerobik. Voda totiž nadlehčuje tělo a nezatěžuje tolik kosti a klouby. Také běh nebo mírnější jogging pomáhá bojovat proti osteoporóze. Pokud nejste fanoušky běhání, vyplatí se pravidelné procházky nebo chůze do schodů. K prevenci osteoporózy významně přispívá též snížení nadváhy. „Při redukci hmotnosti mohou být nápomocné bylinky, jako například tinktura z třezalky, maté či kukuřičné čnělky, jež tlumí pocity hladu. Účinný je i extrakt vyrobený z ananasu, vinných hroznů a mořských řas. Ten zabraňuje ukládání tuků a tělo odvodňuje,“ radí Podhorná.


Tip č. 5: Kouření urychluje ztrátu kostní hmoty
Řada činností, které doprovázejí náš všední den, však kostem škodí, aniž bychom v nich nacházeli přímou souvislost. Typickým případem je kouření. Užíváním tabáku si na osteoporózu můžeme zadělat již v adolescentním věku. Období od narození do 30 let má totiž největší vliv na stavbu kostí, proto se u mladých kuřáků nevyvíjí maximum kostní hmoty. Oproti nekuřákům mají kuřáci v důsledku toho menší kostru a méně kostní hmoty, jak tvrdí lékaři Temple University Health System ve Filadelfii. Rovněž ženy ve věku 40 až 50 let by si na konzumaci tabáku měly dát pozor. V tomto období se totiž v jejich těle začíná snižovat hladina estrogenu, který je pro kosti důležitý. A pokud se oddávají kouření, ztráta kostní hmoty je o to rychlejší a přináší více zdravotních komplikací. Nikotin a volné radikály, které při kouření pouštíme do těla, navíc zabíjejí kostní buňky osteoblasty a poškozují krevní cévy. Proto kuřáky častěji trápí opakované zlomeniny.


Související články

Aby bylo běhání zdravé

20.6.2017 00:01

Jak správně běhat, abyste si nezničili klouby

18.5.2017 00:01

Potíže způsobené nevyrovnaným pH

4.5.2017 00:01

TEST: Hrozí vám osteoporóza?

22.11.2016 00:01

Jak si zachovat silné kosti

11.10.2016 00:01

8 nezvyklých příčin bolesti zad

21.9.2016 00:01

Nová epidemie: Polovině lidí chybí vitamín D

5.9.2016 00:01

Otázky a odpovědi ke zdravému běhání

27.7.2016 00:01

Jak husté máte kosti?

24.3.2016 00:01

Vitamin K2 je důležitý v boji s osteoporózou

24.2.2016 00:01

Relaxační minerál hořčík potřebuje většina lidí

15.2.2016 00:01

Vitamín K2: Použití a výhody

18.11.2015 00:01

Fakta o bolesti zad v 10 bodech

18.9.2015 00:01

Přeslička rolní a osteoporóza

13.11.2014 00:01

Dlouhodobé užívání analgetik na bolavé klouby může způsobit i závažné zdravotní problémy

5.11.2014 00:01

Mýty a skutečnost v léčbě a prevenci civilizačních onemocnění

6.6.2014 00:01

Společné projevy přechodu u žen a u mužů

18.12.2013 00:01

Pikles: Zdravá kvašená zelenina

20.3.2013 00:01

Podle nových výzkumů příliš vápníku škodí

8.10.2012 00:01

Nedostatek vitamínu D

19.9.2012 00:01

Více jak polovina populace má nedostatek vitamínu D

8.8.2012 00:01

Dvě formy osteoporózy

22.7.2010 00:00

Extrakt z hroznových semínek je významný pomocník pro zdravé srdce, cévy, kůži, kosti i zuby

20.4.2010 00:00

Co jíst a čemu se vyhnout v období menopauzy

15.1.2010 00:00

Osteoporóza - řídnutí kostí SPECIÁL

29.5.2009 00:00

OSTEOPÓROZA - NEBOLI ŘÍDNUTÍ KOSTÍ

24.4.2009 00:00

Řídnutím kostí trpí i domácí mazlíčci

23.9.2008 00:00

Osteoporóze diety nesvědčí

9.11.2007 00:00

Osteoporózu lze včas diagnostikovat

20.10.2007 00:00

Kyselina listová

2.3.2007 00:00

Osteoporóza trochu jinak

20.6.2006 00:00

Chůze a zdraví

15.3.2006 00:00

Proti osteoporóze pomalým cvičením

24.11.2005 00:00

Organický křemík a jeho význam pro zdraví organismu

18.11.2005 00:00

Mléko je pro telata

16.11.2005 00:00

Diety známých osobností vás mohou i zabít!

29.12.2004 00:00

Řídnutím kostí mohou trpět i muži

10.11.2004 00:00

Faktory přispívající k překyselení organismu

17.9.2004 00:00

Rizikové faktory řídnutí kostí

17.12.2003 00:00

Počet zlomenin roste kvůli novým sportům a špatné stravě

2.10.2003 00:00

Vápník vás neuchrání před osteoporózou!

3.7.2003 00:00

Tichý zloděj

24.6.2003 00:00

Nepřipusťte ochuzování vašich kostí o potřebný vápník

11.7.2002 00:00

Co mohou způsobit nedostatky minerálů

7.11.2001 00:00

Šest pravidel pro zdravé kosti

6.8.2001 00:00

Vápník není pouze v mléku

7.1.2001 00:00

Překyselení organismu může být příčinou zdravotních problémů

23.10.2000 00:00

Rizikové faktory zvyšující odvápnění kostí

19.9.2000 00:00

Pět bílých zel

22.6.2000 00:00

Přidat komentář

 
* *