3 chyby vedoucí k bolestem pohybového aparátu

27.10.2014 00:01
Zdraví

Bolest zad, kloubů i hlavy může způsobit nemoc, ale i náš životní styl, který se dříve nebo později projevuje na našem zdravotním stavu. Dokud jsme mladí, nevěnujeme tolik pozornosti tomu, jestli správně stojíme, chodíme, sedíme či spíme. O to více můžeme být překvapeni v pozdějším věku, kdy se všechny naše hříchy z mládí připomenou ? třeba právě bolestí pohybového aparátu.

V následujícím textu objasňuje MUDr. Michaela Tomanová - primářka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí - časté chyby, které mohou vést k bolestem pohybového aparátu.

Špatný postoj
„Nehrb se!“, „Zastrč to břicho a vypni hrudník!“ To jsou patrně nesmrtelné věty, které jsme jako malí slýchávali snad všichni. Ovšem ne každý si tyto rady bral k srdci. „Problémem většiny lidí, kteří s bolestmi přichází, je to, že vlastně ani neznají správné držení těla. V současnosti je hlavním problémem jednostranné zatěžování a vadné držení těla,“ říká MUDr. Tomanová. Ústřední roli při adaptaci celého pohybového aparátu na danou situaci hraje páteř. Vadným držením těla lidé přetěžují určitou skupinu svalů a naopak dostatečně nevyužívají jinou. To vede k přetěžování kloubů i k předčasné artróze.  Vhodným cvičením a dodržováním správného držení těla i pohybových návyků toto riziko výrazně eliminujeme. A stát správně se může naučit každý: „Vzpřímená krční páteř, relaxovaná ramena, ruce volně podél těla, korekce pánve a správné dýchání - to jsou základní věci, na které bychom si měli dávat pozor,“ říká primářka.


Nevhodná matrace
Probouzíte se ráno bez energie a vstupujete do nového dne se ztuhlým a rozlámaným tělem? „Na vině může být nevhodná matrace, která neposkytuje páteři dostatečnou oporu. Důsledkem je nejen nekvalitní spánek, ale také špatné rozložení tělesné váhy, které může později vést k trvalejším změnám na páteři. Při výběru matrace je dobré věnovat pozornost její tvrdosti. „Pokud je příliš tvrdá, nebude se moci přizpůsobit tvaru těla, což vede ke špatné poloze páteře a následně i možným bolestem. Když je matrace naopak příliš měkká či proleželá, tělo nemá dostatečnou oporu. Ale nejde jen o páteř. Nekvalitní a nedostatečný spánek má negativní vliv na psychiku a snižuje i obranyschopnost,“ upozorňuje MUDr. Michaela Tomanová, primářka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí.

Naučte se správně sedět
Říkáte si, co je asi tak možné zkazit na takovém jednoduchém úkonu? „Je toho dost. Záleží navíc na tom, co při sezení děláte a na čem sedíte. Při práci na počítači, která je pro sedavé zaměstnání snad nejcharakterističtější, bychom měli mít široce rozkročené dolní končetiny, stehna by měla směřovat pod mírným úhlem dolů,“ ukazuje primářka Tomanová. Častým jevem je při práci na počítači bolest šíje. Tomu můžeme zabránit tak, že budeme myslet na uvolněná ramena a dýchání - dokonce i to má na tento typ bolesti vliv. Dáváme pozor, abychom šíjové svaly nepřetěžovali přílišným předkláněním hlavy, náš pohled by měl směřovat přímo. Při činnostech, kdy se musíme naklánět nad pracovní desku (jídlo, psaní rukou,...) dbáme na to, abychom se nakláněli s rovnou páteří. Zádům ulevíme rovněž oporou o lokty, což současně brání v hrbení. Velmi vhodnou pomůckou jsou například stoly, které mají nakloněnou pracovní desku.

Související články

Bolesti zad, sedavé zaměstnání, inkontinence

29.9.2014 00:01

Jak vybrat dětem tašku do školy

22.8.2014 00:01

Sezení škodí zdraví

31.3.2014 00:01

Za bolest zad někdy může nevhodná obuv či zatěžování zad

31.1.2014 00:01

3 tipy na správné držení těla u školáků

2.10.2013 00:01

Rehabilitace ve vzduchu

26.8.2013 00:01

6 tipů, jak správně pracovat u počítače

26.4.2013 00:01

Bolest zad - může pomoct Phiten

25.3.2013 00:01

Sloupková korekční technika

1.3.2013 00:01

Individuální výběr pohybových aktivit

21.8.2012 00:01

4 chyby, kterých se dopouštíme na našich zádech

20.4.2012 00:01

O chůzi, stání a putování

10.4.2012 00:01

DLPA pro dobrou náladu a proti přejídání o Vánocích

8.12.2011 00:01

Když duše způsobuje bolesti zad

30.12.2010 00:00

Nejčastější potíže se zády

3.12.2010 00:00

Co byste měli vědět o svých svalech

1.12.2010 00:00

Cvičení na míči

24.10.2008 00:00

Rady pro práci na počítači

10.1.2008 00:00

Cvičení, jež má dětem srovnat záda

5.11.2007 00:00

DLPA - aminokyselina pro dobrou náladu a snížení chuti k jídlu

9.12.2005 00:00

Poškození meziobratlových plotének

23.3.2005 00:00

Bolest vlivem držení těla

21.1.2005 00:00

Tvrdá matrace způsobuje bolesti zad

7.10.2004 00:00

Předpoklady správného dýchání

26.8.2004 00:00

Správné držení těla a testy zdravých zad

4.6.2003 00:00

Jaký sport je vhodný pro vaše záda

21.6.2002 00:00

Jak předcházet bolestem v zádech

22.1.2002 00:00

Koncentraci ovlivňuje držení těla

6.4.2001 00:00

Správné držení těla

16.11.2000 00:00

Aby si vás prodavačka všimla

6.11.2000 00:00

Související produkty

Přehled komentářů

zobrazit všechny komentáře 

Tak co se týče matrací, mnoho lidí její výběr podceňuje a nechápu...
Tereza  |  30.6.2016 21:58

zobrazit všechny komentáře

Přidat komentář

 
* *