10 tipů pro zahřátí

16.11.2015 00:01
Zdraví

Nepropadejte smutku, že jsou teplo i slunce pryč. I během sychravých dnů si můžete užívat, rozproudit krevní oběh a prohřát organismus. Poradíme vám, jak na to!

1. Procházka zahřeje a rozveselí.

Kratší dny ovlivňují negativně psychiku a často jsme v pokušení více jíst. Je proto dobré více se hýbat, ideálně na čerstvém vzduchu - zahřejete se, zlepší se vám nálada a pozor: podle průzkumů pohybem v zimě spalujeme více kalorií než v jiná roční období. „Naše tělo musí v chladu pracovat mnohem tvrději, proto se produkce endorfinů zvyšuje, což nás navíc činí šťastnějšími. Pokud se necítíte venku hned na běhání, začněte rychlou chůzí. Nezatěžují se jí klouby ani páteř, zato podporuje posilování středu těla a výborně se s ní hubne. Ozdravný systém nastartujete velice rychle díky deseti tisícům kroků denně,“ říká Jana Havrdová z nezávislé inciativy Česko se hýbe.

2. Pět třicetiminutovek týdně pro zdraví.

Na podzim se plní i sportovní centra. Lidé nechtějí ztratit formu z léta a se zářím opět získávají pravidelný režim, do kterého je snadnější cvičení zařadit. „Více než druh cvičení je důležité to, aby vás pohyb bavil. Ve fitness centrech si můžete vyzkoušet jednou spinning, podruhé zumbu, kickbox a mnohá další cvičení, či si najmout trenéra, který vytvoří cvičební plán vám na míru. Podle Světové zdravotnické organizace bychom se týdně měli aktivně hýbat pět krát třicet minut. To není mnoho, ale snažte se si tyto chvíle naplánovat do diářů,“ doporučuje Jana Havrdová.

3. Jezte střídmě a teplá jídla.

Podzim a zima by měly být ve znamení klidu, abychom pošetřili náš organismus a načerpali zase síly. „Zklidněním se ovšem myslí také zbytečné nepřejídání se, protože tělo se v tomto období těžce zbavuje přebytků. Poslední jídlo bych proto doporučoval v devatenáct hodin,“ radí ajurvédský lékař Kukku Ramesh z léčebného hotelu Larimar v rakosukém Stegersbachu. Denně jezte zeleninu, nejlépe ke každému jídlu, která je v zimě dispozici (kořenová zelenina, zelí, dýně, kapusta) a tepelně ji vždy upravte. Zvyšte příjem kvašené zeleniny a je ideální čas na zařazení do jídelníčku pohanky, jáhlů a luštěnin, zejména fazolí, které posilují ledviny. Dopřát si můžete ryby, kuřecí, hovězí či jehněčí maso. „Dobře vám udělají kořenová zelenina, vejce a také ořechy, které navíc dokážou zvednout náladu i při pochmurném počasí,“ radí Kukku Ramesh.

4. Buďte jako cibulka.

V teple udrží vaše tělo správné vrstvení oblečení. „Obecně doporučovaný je systém tří vrstev. Jako první vrstva se používá funkční prádlo, které dokáže transportovat vlhkost od těla. Druhá vrstva by měla být zateplovací a zároveň prodyšná, aby se skrz ni vlhkost z první vrstvy mohla odvádět dále. Třetí vrstvou jsou kvalitní bundy, které ochrání proti větru, dešti a zároveň propouští pot ven,“ doporučuje Kateřina Princová ze Ski a Bike Centra Radotín. A pozor na únik tepla hlavou - rozhodně nezapomínejte na čepici. Šátek na krku vám bude navíc ohřívat vzduch, který dýcháte.

5. Zahřívací masáž.

Kolem vás zní smyslné písně, terapeutka oděná v havajských šatech doplněných barevnými květy kolem vás nejprve tančí, pak vezme teplý kokosový olej, kterým potře i lehátko, na které si lehnete, a rozetře ho po celém vašem těle. To pak masíruje doslova po centimetrech dlaněmi i předloktími a kombinuje tak dlouhé tahy s rytmickými tlaky, čímž je masáž mnohem intenzivnější. Vše ukončí speciální masáž hlavy a stlačováním těch pravých akupunkturních bodů. Nakonec vás zabalí do ručníků jako mumii a deset minut nechá relaxovat v teple. „Ne nadarmo se říká, že toto je masáž pro tělo i duši. Trvá hodinu a půl a troufám si říct, že během této doby v sobě každý najde potřebnou harmonii,“ říká Mirela Adam z léčebného hotelu Larimar s tím, že kokosovým olejem doporučuje hlavně na zimu vybavit i vaši domácnost: prohřeje zkřehlé tělo, uvolní přetažené svaly, po zábalu dodá jas vlasům i pleti, pokud ho využijete jako nočního krému.

6. Vyhlaste doma pohodu.

Je ten nejlepší čas na rozmazlování sebe sama. Kupte si pěknou desku, knížku a vyhlaste doma pravidelné chvilky pohody. „Teď si čteme, teď se díváme na film nebo společně vaříme. Nebo vyrazte ven, posbírejte podzimní plody a třeba si postavte vaši podzimní mandalu. Přivítejte podzim v jeho plné kráse a vychutnejte si jak babí léto, tak pošmourno v teple domova,“ přidává osobní tip Jana Havrdová. A to všechno bez výčitek, že venku je krásně a že bychom měli běhat někde v přírodě.

7. Nahřejte ručníky.

„Každé malé dítě, a často i dospělého, potěší, když vyleze z vany a vy ho zachumláte do předem nahřáté osušky na topení. Ty rozzářené dětské oči a radostné cupitání určitě stojí za zavedení takového rituálu,“ říká Štěpánka Štrougalová z Baby Clubu Juklík, matka čtyř dětí.

8. Konec chladným předsíním.

Vstupní předsíně s kabáty a botami bývají většinou chladnější. „Co takhle dát večer boty pod topení? Víte, jak je krásné skočit do teploučkých kozaček? A máte prostor na nahřátí čepic, rukavic případně i mikinky? S takovýmto rozmazlováním bývají rána hned veselejší,“ doporučuje Štěpánka Štrougalová.

9. Překvapte děti teplou odměnou.

Dovádějí děti o víkendu u babičky na mokré louce? Než je zavoláte domů, připravte jim teplé kakao, čaj či jinou dobrůtku. Zalezte si pak s nimi pod deku a vychutnávejte si vyprávění jejich příběhu při popíjení dobrého nápoje. Můžete zkusit ohřát i hruškový džus a přidat do něj trošku skořice či hřebíček. Nebo třeba plátek citronu či pomeranče. Je to překvapivě velká dobrota. A vás by mohla potěšit sklenka svařeného vína.

10. Hřejivý polštářek.

V boji proti nepřízni počasí pomohou hřejivé polštářky. „Prodávají se už různé tvary i velikosti. Každé dítě si může vybrat dle své libosti. Zmáčknutím kovového plíšku spustíte reakci, při které se bude uvolňovat teplo. Polštářek uvedete do původního stavu vyvařením. Polštářek vydává teplo až půl hodiny a dokáže zázraky. I pochmurný den se hned jeví jako velmi dobře snesitelný,“ uzavírá Štěpánka Štougalová.


Související články

Jak ve zdraví zazimovat zahrádku

8.10.2015 00:01

Jak se chovat v sauně

25.9.2015 00:01

Jak dětem správně vybrat vybavení na běžky

27.1.2015 00:01

Rinoviróza není chřipka: Saunování jako prevence

17.11.2014 00:01

V chladných dnech jezte potraviny, které zahřívají

7.10.2014 00:01

Domácí olejová masáž

24.4.2014 00:01

Léčivé polévky z celého světa - Zelená polévka pro zdravé bříško

7.4.2014 00:01

Kimpira: zeleninový pokrm s neobyčejně silným energetickým nábojem.

27.2.2014 00:01

Ochrana rtů před popraskáním

6.2.2014 00:01

Solná lázeň pro prohřátí organismu

30.1.2014 00:01

Léčivé polévky z celého světa - Hippokratova polévka

3.1.2014 00:01

Zimní péče o nohy

5.12.2013 00:01

Moxování

28.12.2012 00:01

Jablka pro zdraví

18.9.2012 00:01

Spinning

7.6.2012 00:01

Pokrmy, které vás udrží přes zimu v kondici: Pohankové placičky

7.12.2011 00:01

Pokrmy, které vás udrží přes zimu v kondici: Dušené proso, tykev a fazole adzuki

25.11.2011 00:01

Pokrmy, které vás udrží přes zimu v kondici: Losos na kapustě se zázvorem

10.11.2011 00:01

Léčivé polévky z celého světa: Polévka z bobulí kustovnice cizí (goji) a hub shiitake

8.9.2011 00:00

Pokrmy, které vás udrží přes zimu v kondici - Dýně s kvašeným zelím

2.3.2011 00:00

Pokrmy, které vás udrží přes zimu v kondici - Pohanková snídaně

22.2.2011 00:00

Pokrmy, které vás udrží přes zimu v kondici - Bílé zelí s hráškem

16.2.2011 00:00

Pokrmy, které vás udrží přes zimu v kondici - Fazolovo-dýňové kari

2.2.2011 00:00

Léčivé polévky z celého světa: Americká maminčina kuřecí polévka proti nachlazení a chřipce

29.9.2010 00:00

Léčivé polévky z celého světa: Filipínská zázvorová kuřecí polévka proti bolestem kloubů

18.8.2010 00:00

Léčivé polévky z celého světa: Indická luštěninová polévka na zvýšení krevního tlaku

7.6.2010 00:00

Použití a účinky olejů při ajurvédské masáži

25.5.2010 00:00

Káva na prohřátí či prokrvení organismu

25.2.2010 00:00

Pokrmy, které vás udrží přes zimu v kondici - Cizrna a špenát s česnekovou rýží

17.2.2010 00:00

Pokrmy, které vás udrží přes zimu v kondici - Dršková polévka z hlívy ústřičně

5.2.2010 00:00

Pokrmy, které vás udrží přes zimu v kondici - Jáhly s jablky

22.1.2010 00:00

Pokrmy, které vás udrží přes zimu v kondici - Polévka z červené čočky

14.1.2010 00:00

Pokrmy, které vás udrží přes zimu v kondici - Pohankovo – bramborová lepenice s kysaným zelím

7.1.2010 00:00

Pokrmy, které vás udrží přes zimu v kondici - Rýže na kari

30.12.2009 00:00

Pokrmy, které vás udrží přes zimu v kondici – Pohanka se zeleninou

18.12.2009 00:00

Pokrmy, které vás udrží přes zimu v kondici - Dýňová polévka

11.12.2009 00:00

Pokrmy, které vás udrží přes zimu v kondici - Česnečka

4.12.2009 00:00

Pokrmy, které vás udrží přes zimu v kondici – Zimní salát z červené řepy a kysaného zelí

27.11.2009 00:00

Pokrmy, které vás udrží přes zimu v kondici - Kapr na kari

23.11.2009 18:40

Přírodní zbraně proti chřipce

10.11.2009 00:00

Recepty, když dítě stoná

16.11.2006 00:00

Klimatizátory podporují tloustnutí

16.8.2006 00:00

Zdravé používání olejů v kuchyni

30.11.2005 00:00

Proč je kokosový olej nejlepší olej pro vaší pleť?

17.5.2005 00:00

Studený nos prý signalizuje zdravého člověka

22.6.2004 00:00

Odvětrávací prádlo ochrání muže před neplodností

18.5.2004 00:00

Jak nám mohou být prospěšné jáhly?

24.3.2004 00:00

Soubor čchi-kungu pro každodenní cvičení

11.6.2003 00:00

Snídaně pro zahřátí, energii a štíhlou linii

4.4.2003 00:00

Syrová strava - pro a proti

12.11.2002 00:00

Pozitivní zdravotní účinky svíčky

18.2.2002 00:00

Pomoc při studených končetinách

14.2.2002 00:00

Pozor na omrzliny

3.1.2002 00:00

Med

21.12.2001 00:00

Vliv stravy na pocit chladu

13.6.2001 00:00

V zimě je potřeba chránit ledviny

18.12.2000 00:00

Slečno nastydnou vám vaječníky !

25.10.2000 00:00

Přidat komentář

 
* *