10 tajných tipů pro více energie

30.1.2017 00:01
Zdraví

Že máte dostatečně spát a pít vodu už jste nejspíš slyšeli. Co dalšího můžete udělat, abyste přestali být unavení?

1. Hýbejte se: Když nemáme energii, jako první vyškrtneme ze svého života pohyb. Musíme si přece odpočinout a pak teprve začneme sportovat! Máme pocit, že nás sport ještě víc vyčerpává, ve skutečnosti to ale funguje naopak. „Každý ví, že mnohem větší energii máme z nedělní procházky nebo výletu na kole, než když celé odpoledne proležíme na gauči,“ říká Jana Havrdová z Českého svazu aerobiku a fitness FISAF.cz a nezávislé iniciativy Česko se hýbe. Pohyb neznamená, že musíte jít na hodinu dřít do posilovny. Procházka postačí.  

2. Přestaňte se poměřovat s druhými: Každý člověk má individuální množství energie. Někdo je neunavitelný, zvládne spoustu práce a stačí mu spát pět hodin. Vy možná potřebujete sedm nebo osm. Nedívejte se na druhé. Když už musíte srovnávat, srovnejte se sami se sebou: například vy letos a vy loni nebo na podzim. Jste výrazně unavenější? Čím to může být? Co děláte jinak? Nebo naopak, je to lepší? Proč? Čemu to přičítáte? Nedostatek energie může signalizovat dehydrataci, chybějící vitamíny, ale i depresi nebo vážnou nemoc. Příznaky posledních dvou však bývají dlouhodobější, než že se vám poslední dva týdny nic nechce.

3. Plňte rozvrh: Jana Havrdová sport miluje a několikrát do týdne ráno běhá. „Baví mě to, ale rozhodně každý den radostí neskáču z postele. Zvlášť pokud mám náročný pracovní týden, musím se k pohybu prostě donutit. Moje strategie je moc o tom nepřemýšlet, obléct se a jít. Prostě neutrálně následovat svoje pravidla,“ říká. A to je přesně ono: udělejte si z pohybu zvyk, který budete plnit stejně samozřejmě, jako si třeba ráno a večer čistíte zuby. Takový rituál vám snadněji pomůže přemoct se, když se vám nebude chtít. A uvidíte, že když se přemůžete, místo abyste byli vyčerpanější, energii naopak získáte.

4. Správně jezte: Podle Jany Havrdové může za nedostatek energie u většiny lidí hlavně špatný jídelníček, přecpaný sacharidy a cukrem. Začíná to ráno sladkými cereáliemi, pokračuje müsli tyčinkou k svačině, těstovinami k obědu, chlebem s máslem k večeři. Když jsme unavení, konzumujeme sacharidů a cukrů ještě o to víc, protože saháme po chipsech, čokoládě, zmrzlině, dortech. Kdybyste se neměli dokopat k ničemu jinému než jedinému bodu z tohoto seznamu, začnete jídlem. Platí totiž, že jedna akce ovlivňuje druhou, a když začnete správně jíst, budete mít mnohem větší chuť hýbat se a dělat další věci. Nenutíme vás vyřadit sacharidy a cukry z jídelníčku úplně, ale zkuste je omezit. Návod, jak na to a spoustu zdravých receptů najdete na blogu Jany Havrdové, který založila se svými kamarádkami - www.ourlovelycooking.com

5. Mějte se na co těšit: Zapište si do diáře na každý týden aspoň jednu věc, na kterou se těšíte: večeři s přáteli, prodloužený víkend, návštěvu kadeřnice, cokoliv. Když začnete den připomínkou, že v týdnu vás čeká něco příjemného, okamžitě pocítíte příliv energie.

6. Relaxujte správně: Stejně důležité jako vybrat si správný sport, co vás bude bavit, je vybrat si správný relax. Spousta lidí si neodpočine, neboť k relaxu volí věci, co jsou in a dělají je všichni. Jenže ne každému je příjemná hodina v sauně, stejně tak ne každého baví si číst. Vyzkoušejte co nejvíc dostupných možností a otestujte, co vám opravdu dělá dobře. Zkuste se po každé aktivitě sami sebe zeptat: Líbilo se mi to? Dostal/a jsem, co jsem čekal/a? Jak se cítím? Dobilo mi to baterky, nebo mě to spíš vyčerpalo? A tak dále.

7. Udělejte něco nepříjemného: Nebere vám náhodou energii odkládaný nepříjemný telefonát, co už na něj týden myslíte, kudy chodíte? A co teprve stále nedodělané daňové přiznání. “Napište si na papír všechny nepříjemné povinnosti, co vám zatěžují hlavu, a dejte si závazek, že každý den nebo týden jednu odškrtnete. I kdyby to měl být ten nejhorší telefonní hovor v životě (což nebude), uvidíte, jak se hned budete cítit lehčeji a povzbuzeni, že jste to zvládli,“ radí Gűnter Ifkovitz, psychoterapeut z léčebného hotelu Larimar v rakouském Stegersbachu.

8. Prostě vypněte: Žijeme v době, kdy můžeme pracovat 24 hodin denně a pořád bude něco, co by se ještě dalo zařídit, dotáhnout, vylepšit. Hlavně pro lidi, co pracují u počítačů, které nemají zavírací dobu a fungují non-stop, je velmi jednoduché nechat se pohltit systémem a úplně zapomenout, že existuje i jiný svět. Naučte se omezit se podobně, jako to funguje ve škole: když zazvoní, sbalíte si věci, a buď se připravíte na další hodinu, nebo jdete domů. Naordinujte si dobu, kdy počítač bez ohledu na cokoliv prostě zavřete a půjdete dělat něco jiného.

9. Utečte do ticha: Stres a hlasité zvuky nám nesvědčí. Není divu, že snem mnoha z nás je strávit pár dní uprostřed krásné přírody, kde se můžeme věnovat jen jí, sami sobě a svým blízkým. Možností je spousta. Můžete se vydat na polární kruh do Arctic Snow Hotel a z prosklené kupole iglú sledovat polární záři, nebo si pronajmout apartmá lesního hotelu Juvet v norském údolí Valdallen. Podobně intenzivní zážitky ovšem nabízí i mnohem blíže položená útočiště - zkuste třeba Šumavu. Pouhých 10 minut jízdy autem od Sušice a Kašperských Hor se uprostřed luk a hvozdů ukrývá polosamota Rajsko čítající pouze dvě kouzelné chalupy. Ticho tu ruší pouze vzdálené šumění zlatonosné říčky Otavy a kopýtka srnek, které se neostýchají přijít za vámi až na terasu. Více na www.chalupy-sumava.cz
 
10. Mlsejte zdravě: Energie na nule a dali byste si něco sladkého? Než vyrazíte do obchodu pro sušenky nebo tabulku čokolády, zkuste tyto zdravé sušenky z kuchařského blogu zdravých receptů www.ourlovelycooking.com Jany Havrdové a jejích kamarádek.
Ingredience na dva plechy:  120 g kvalitní tmavé čokolády rozpuštěné ve lžíci kokosového oleje, 1 ks avokáda, 1/4 šálku mandlového másla (můžete nahradit obyčejným), 1/2 šálku medu, 3 vejce, 1/4 šálku neslazeného kakaa, 3 lžíce mandlové mouky
Postup: Ve food procesoru nebo mixéru rozmixujte avokádo do hladké pasty. Přidejte zbytek ingrediencí a mixujte dohladka, trvá to zhruba 30 sekund. Hotové těsto uložte alespoň na hodinu do lednice. Lžící dejte těsto do cukrářského sáčku a na plech vyložený pečicím papírem udělejte kolečka. (Můžete udělat i menší hromádky obyčejnou lžičkou, je to rychlejší.) Předehřejte troubu na 180 °C a dejte péct na cca 17 minut. Nechte sušenky pět minut vychladnout a pak je přemístěte na chladicí rošt. Skladujte v lednici.

Zdroje: www.ceskosehybe.cz a www.ourlovelycooking.com

Související články

Kdy má tělo dost kávy?

14.12.2016 00:01

5 zimních zlozvyků, které z vás vysávají energii

9.12.2016 00:01

Revoluční trend v multivitamínech

30.11.2016 00:01

Hořčiny vám dodají energii

12.9.2016 00:01

Neseďte monotónně

21.7.2016 00:01

Pravidla vůní: Zdokonalte svoji domácnost jednoduchými triky

29.6.2016 00:01

Dary přírody, které dodávají energii a zahání únavu

4.4.2016 00:01

Relaxační minerál hořčík potřebuje většina lidí

15.2.2016 00:01

Potravinové doplňky vhodné i pro seniory

15.12.2015 00:01

5 tipů, jak se vyspat do růžova

10.11.2015 00:01

Jak zůstat stále ve formě

7.7.2015 00:01

Jak zamaskovat probdělou noc

23.6.2015 00:01

Kdy a jak doplnit železo

1.6.2015 00:01

Earth source - zdroj přírodních živin od firmy Solgar

10.2.2015 00:01

8 nejlepších superpotravin, které dodají energii a zlepší vaší náladu

31.10.2014 00:01

Extrakt z olivových listů a jeho výhody pro cévy, srdce, mozek, klouby a celý organismus

15.10.2014 00:01

Jak přestat zbytečně mrhat energií?

24.6.2014 00:01

Jak získat energii bez kofeinu

16.6.2014 00:01

Negativní lidé a energetičtí upíři

22.5.2014 00:01

Nedostatek energie udržuje vaše chronické příznaky

17.3.2014 00:01

Při hubnutí je důležitý přísun jódu

12.4.2013 00:01

8 rad, jak zůstat zdraví během celé zimy

11.1.2013 00:01

Energetizující meditace v přírodě

21.6.2012 00:01

Co určité místo energeticky oslabuje

9.4.2012 00:01

Každé místo má svou energii

29.12.2011 00:01

Účinky drahých kamenů

27.10.2011 00:01

Proč nadměrná sebekritika více škodí, než pomáhá

9.8.2011 00:00

ČAVANPRAŠ je elixír života

9.7.2010 00:00

Léčivá síla barev

8.2.2010 00:00

Čištění čaker pomocí krystalů

24.7.2009 00:00

Vyčerpání

18.2.2009 00:00

Nedostatek energie brání spontánnímu vyléčení

2.2.2009 00:00

Léčit bolesti hlavy a pro energii si jezdí Poláci do Myší věže

4.7.2008 00:00

Earth source

18.12.2007 00:00

Sibiřský ženšen - eleuterokok

1.8.2007 00:00

Jak číst energetické pole

21.2.2006 00:00

Potraviny pro podporu krvetvorby

7.11.2005 00:00

Lidské energetické pole

4.10.2005 00:00

Vliv energie potravin na člověka

22.6.2005 00:00

Proč musíme umět říkat ne

4.3.2004 00:00

Smrt z přepracování a syndrom vyhoření

27.2.2004 00:00

Snídaně pro zahřátí, energii a štíhlou linii

4.4.2003 00:00

Lidské energetické pole

12.1.2001 00:00

Energii tělu dodají komplexní uhlovodany

7.1.2001 00:00

L-karnitin pomáhá s nadváhou, únavou i onemocněním srdce

29.9.2000 00:00

Očisty bytu od negativní energie

6.7.2000 00:00

Krystaly - zářivé aktivátory vaší energie

23.6.2000 00:00

Čchi - naše životní energie

15.5.2000 00:00

Probouzení léčivé energie

5.4.2000 00:00

Mužské a ženské role: sebeznásilňování

13.3.2000 00:00

Systém energií a vibračních polí člověka

1.3.2000 00:00

Prána, životní energie

28.1.2000 00:00

Přidat komentář

 
* *